SKF Placeringar
Karriär
- 4 SKF
2020-10-27
Text: Sara Schedin
Foto: Julia Sjöberg
Nytänkande, förändring och innovation. De tre orden väljer Julia Gustafsson, som jobbar på SKF IT, när hon ska beskriva sin arbetsgivare.
Julia Gustafssons IT-karriär började redan när hon pluggade sin master i IT Management på Göteborgs universitet. Hon arbetade extra för ett studentbaserat konsultbolag inom vilket hon också var med och byggde upp en IT-avdelning. I dag arbetar hon som SM Toolset, Workflow and Request Manager på SKF i Göteborg.
Julia Gustafsson
Titel: SM Toolset, Workflow and Request Manager.
Utbildning: Master i IT Management, Göteborgs universitet, examen 2018.
– Min resa på SKF startade när jag kom in på företaget som konsult, och då via ett annat bolag än det jag jobbade på när jag pluggade. Jag trivdes så bra att jag sökte mig hit på heltid när det dök upp en öppning. Den främsta anledningen var att jag trivdes så bra med människorna som jobbar här, men jag lockades också av att SKF befinner sig i en spännande transformation.
– Det som överraskade mig mest var SKF:s fokus på digitalisering, automation och förbättringsaktiviteter. IT är redan en stor del av de flesta bolag och kommer bli ännu viktigare framöver, och det är något som SKF har insett. Här har man kommit långt när det kommer till användandet av den allra senaste tekniken, och det var ingenting jag kände till som IT-student.
– Jag arbetar med effektivisering och standardisering av processer, samt sätter strukturer med fokus på digitalisering. Det är en spännande roll, särskilt just nu när många initiativ är igång.
“SKF befinner sig i en spännande transformation”
– Eftersom vi driver initiativ för att digitalisera våra processer och hitta ett mer standardiserat sätt att göra det innebär det mycket förändringsarbete internt. Förändringsarbete och att vägleda människor är nyckeln för att få med alla på tåget. Det här är alltid en utmaning när det finns mycket historia och människor är vana att arbeta på ett sätt. Jag försöker alltid lyssna på medarbetarna, förstå behovet och vägleda dem i hur vi kan gå in i dessa nya processer på ett bra sätt. Det handlar om att förändra tankesättet såväl som deras sätt att arbeta.
– Den är väldigt hjälpsam! Det är mycket på gång inom bolaget just nu och vi ser alla till att hjälpas åt och stötta varandra för att få ett bra slutresultat.
SKF