2019-08-19
Text: Tina Lindström Carlsson
Foto: Alexander Lindström
Ledarskap och medledarskap ger medarbetarna förutsättningar att växa i sin roll och bidra till att utveckla verksamheten.
Gävle kommun har ett långsiktigt och uthålligt arbete för ett tydligt mål om att vara en attraktiv arbetsgivare. Maria Rosén, HR-direktör, och Per Karlsson, HR-strateg, tror på en konsekvent hållning.
– Det känns riktigt roligt att vi blir uppmärksammade, jag känner en stolthet över det arbete vi lagt ner och det jobb vi kommer att göra framåt för att bli en känd arbetsgivare, säger Maria.
Maria och Per berättar att man på kommunen arbetar mycket med goda berättelser för att visa upp den bredd av arbetsuppgifter som finns. Varje vecka går det att följa en medarbetare som berättar om sin vardag genom att lägga upp bilder på Instagram under namnet ”Vi gör Gävle”.
– Genom ”Vi gör Gävle” lyfter vi fram de kloka och trevliga människor som gör ett fantastiskt jobb. Bland följarna finns även många medarbetare, så det får effekt både utåt och internt, säger Per och fortsätter:
– Vi är inte ensamma om att lyfta fram det mänskliga men det fungerar otroligt väl. Vi har gått från att vara en anonym grupp till att visa de kompetenser som finns i kommunen.
Maria Rosén
Titel: HR-direktör.
Utbildning: Psykologprogrammet, Göteborgs universitet, examen 2000. Executive MBA, Stockholms universitet, examen 2016.
Favoritplats i Gävle: ”Boulognerskogen.”
Per Karlsson
Titel: HR-strateg.
Utbildning: Hälsopedagog, Högskolan i Gävle, examen 1999.
Favoritplats i Gävle: ”Jag är en industriromantiker så jag väljer platsen där ån mynnar ut i Gävlebukten.”
För att förbättra förutsättningarna för medarbetarna i kommunen genomförs nu en stor satsning på kompetensförsörjning, lärande och utveckling. I satsningen ingår delar som digitala lösningar och e-learning för introduktion och lärande.
– Vi stärker även arbetsmiljö och arbetssätt som bygger på samarbete, delaktighet och involvering. Det gör vi för att vi ser att det är viktigt för att kunna behålla vår kompetens och utveckla den, säger Maria och fortsätter:
– Bra ledarskap och medarbetarnas medledarskap är en viktig kombination för att lyckas med vårt uppdrag, säger Maria.
– Det är viktigt att rusta medarbetare som vill utvecklas och ta ett större ansvar. Det gör vi exempelvis genom program för att ta tillvara på den interna kompetensen. 60 procent av våra nyanställda chefer 2017 kom internt ifrån, säger Per.
För att locka nya medarbetare till Gävle är kommunen aktiv på student- och arbetsmarknadsdagar.
– Studenterna är nyfikna på oss och de som är unga i Sverige går mot en riktning där de vill göra skillnad för andra människor. Det är glädjande att se, och där är vi starka, avslutar Per.
Gävle kommun
Att arbeta i andra länder ger oförglömliga upplevelser, värdefull erfarenhet och en konkurrensfördel på arbetsmarknaden. Vi tipsar om saker att tänka på!
Läs merÄr det dags att inventera bland dina mål och värderingar? Ett ”personligt mission statement” visar vart du är på väg.
Läs merAtt ha rätt utbildning är inte längre tillräckligt för att få ditt drömjobb. Här är tre tips som kan ge dig som student ett försprång på arbetsmarknaden.
Läs merVill du veta mer om hur vi samlar in data för vår undersökning? Klicka här.
Läs mer