Att skapa ett personligt varumärke kan vara en skrämmande och svår uppgift. Och ett av de enklaste sätten att gå vilse i processen är att inte veta var man ska börja. Ett personligt varumärke är både bra och nödvändigt för att sticka ut när du söker jobb eller startar ditt eget företag. Att skapa rätt personligt varumärke hjälper dig inte bara med att bli erbjuden eftertraktade jobb eller att bli känd inom ditt område, utan det kan vara skillnaden mellan ”Vem är du?” och ”Tack för att du är här” i din karriär.
Många människor har inte hittat sitt fokus och försöker vara allt för alla. Bestäm vad ditt budskap är och håll fast vid det. Att hålla ditt meddelande fokuserat gör det så mycket lättare att både skapa innehåll runt ditt personliga varumärke och för andra att definiera dig. De bästa personliga varumärkena är väldigt specifika, ju smalare och mer fokuserad ditt varumärke är, desto lättare är det för människor att komma ihåg vem just du är.
Det finns ett enkelt sätt att bygga ett originellt personligt varumärke — och det är att vara äkta. Att kopiera ett annat varumärke kommer att märkas, så var noga med att vara dig själv. Genom att vara duktig på det du gör och inom ditt område kommer ditt rykte att hjälpa dig bygga det varumärke du vill ha.
Om ditt personliga märke inte berättar en historia har du redan tappat hälften av din potentiella publik. Den mest effektiva personliga varumärkesstrategin i dag är att bygga en riktig berättelse, så skapa en historia runt ditt märke som din publik kan engagera sig i. Ett av de bästa sätten att berätta den historien är genom video, vilket också är mest personligt. Använd din smartphone för att dela videomeddelanden till dina kollegor, potentiella kunder eller branschmedarbetare.
Att vara konsekvent är mycket likt att ha ett snävt fokus — det är mycket lättare att bli uppmärksammad för ett ämne om du konsekvent skapar innehåll runt just det. Se till att din kommunikation förblir konsekvent, både online och offline. Underskatta inte hur små inkonsekvenser kan leda till att effektiviteten av ditt personliga varumärke försämras. Däremot skadar det inte att ha ett unikt kännetecken som människor kan associera med ditt varumärke. Till exempel en fras som du säger efter varje video, eller en high kick som stjärnmäklaren Fredrik Eklund — något människor kan bli förälskade i. Så oavsett om du skapar ett roligt varumärke eller ett som är lite mer på den konservativa sidan, är konsekvensen nyckeln.
Misslyckanden är tuffa och alla vill undvika det, det är bara mänskligt. Men för att skapa ett personligt varumärke som sticker ut från alla andra måste du uppleva ett misslyckande. Du kommer aldrig att uppnå det bästa varumärket förrän du misslyckats ett par gånger genom att gå utanför din comfort zone. Det allra bästa resultatet kommer alltid från upprepade tester och fel, misstag och misslyckanden — inte från omedelbar perfektion.