Ekonomi

Business Sweden

”Det finns många bra människor att ta rygg på och lära sig av”

2022-06-14

Lästid ca 2 min

Anna Sundlöf-Eriksson står leende med armarna i kors.

En röd tråd i Anna Sundlöf Erikssons arbete på Business Sweden i Oslo är att stärka samarbetet i Norden, inte minst för att accelerera den gröna omställningen.

Anna Sundlöf Eriksson är projektledare på Business Sweden. I hennes dagliga arbete ingår att jobba med bolag som vill expandera till Norge och Norden, samt internationella bolag som vill expandera i Sverige. Hon motiveras av det högre syftet som Business Swedens uppdrag innebär och av att arbeta med ett inspirerande, globalt team. 

– Vår roll går till stor del ut på att få till möten som kan bli samarbetsmöjligheter. Det kan vara allt från ett mindre företag som hittar sin nästa kund i Norge, till ett storbolag som hittar sin strategiska samarbetspartner med viktig förståelse för hur man tar sig an den indiska marknaden. Och mycket däremellan.

Anna Sundlöf Eriksson

Titel: Project Manager. 

Utbildning (skola och examensår): Bachelor of Science, business language culture med fokus på tysktalande marknader. Master of Science, marketing and management. Copenhagen Business School, examen 2015.

Hur upplevde du Indien? ” Snabbfotat, dynamiskt och fullt av kontraster, med en stark nätverkarkultur.”

Berätta om din karriär!

– Jag började min karriär på Business Sweden på kontoret i Berlin. Då jag är delvis uppvuxen i Tyskland var det väldigt roligt att få kombinera min bakgrund med mitt jobb. Där arbetade jag med individuella konsultprojekt och större främjandesatsningar, som när Sverige var partnerland år 2019 på Hannover Messe – världens största industrimässa. Jag har därefter jobbat på vårt kontor i New Delhi i Indien, och är nu baserad i Oslo.

Vad är aktuellt just nu?

– Ungefär en fjärdedel av Sveriges totala export går till Norden – det är en naturlig förlängd hemmamarknad för svenska företag. Vi ser att det är mycket som händer just nu mellan länderna. Ett exempel är i maj 2022 då 700 företag från Norge och Sverige möttes i samband med det norska kronprinsparets besök i Sverige. Där diskuterades ett ökat samarbete inom framtidens teknologier, såsom havsbaserad vindteknologi, batterivärdekedjan, framtida applikationsområden inom vätgas och framtidens mobilitet för att minska koldioxidutsläppen.

”Det är vi tillsammans som gör jobbet.”

Berätta om något som gör dig stolt över din arbetsgivare.

– Jag är stolt över att vi som organisation har tagit en position kopplat till hur vi kan bidra till en mer hållbar värld. Vi har exempelvis varit på FN:s klimatkonferens de senaste åren och kommer att närvara på årets konferens COP27. Här kan vi utnyttja vårt unika mandat att positionera svenska företag på en global arena för att hjälpas åt att nå 1,5-gradersmålet. Vi kommer inte att kunna göra det själva – det är i samarbete med andra som vi kan skapa förändring.

Vad är det som gör att du fortsätter att jobba för Business Sweden?

– En stor anledning till att jag trivs är att jag får vara ute på marknaden och se, höra, känna och lyssna in det som sker. Att ha möjlighet att få uppleva olika marknader är en stor drivkraft. Det finns många bra människor att ta rygg på och lära sig av, i vårt globala team, och det är vi tillsammans som gör jobbet. 

Text: Tina Lindström Carlsson

Business Sweden

Business Sweden is jointly owned by the Swedish state and the Swedish business sector with a mandate and a mission to help international companies gain access to the Swedish market and help domestic ones utilize it as a platform for expansion. Our clients range from start-ups via small- and medium sized businesses to multinational enterprises – with tailor-made services catering to all of these segments. We have a holistic approach, offering both hands-on support, strategic and practical expertise and a unique capability to create access where access is hard to get, both in Sweden and through our 44 offices across Europe, Americas, Middle East & Africa and Asia Pacific. Our expertise, presence and exclusive access to networks and stakeholders in both the public and private sectors in these markets gives us a supreme ability to help clients navigate regional business structures in order to expand their business and unlock growth. In short, we help companies turn opportunities into reality. Read more here: www.business-sweden.se

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar:

Business Sweden
“It’s not often you find such a global and diverse workplace”
Läs mer
Business Sweden
“One of the major pull factors was Business Sweden’s focus on inclusivity and diversity”
Läs mer
Business Sweden
“Learning something new every day is really satisfying”
Läs mer
Elsa Stefenson i utanför Business Swedens kontor i Chile.
Business Sweden
“I work with the global growth of Swedish companies in South America”
Läs mer

Din karriär:

Din karriär
Show me the money!

Trygghet i form av pengar väger tungt i en värld präglad av pandemi, krig och inflation. I alla fall om man ska tro dagens unga talanger som sätter framtida hög inkomst allt längre upp på prioriteringslistan.

Läs mer
Din karriär
5 gyllene regler när du skapar ditt personliga varumärke

Ett personligt varumärke är både bra och nödvändigt att ha för att sticka ut när du söker jobb eller startar ditt eget företag.

Läs mer
Din karriär
Hållbarhet och hög lön är viktigast för generation Z

Hållbarhet, en tydlig karriärväg och möjlighet till en hög framtida inkomst är bland de viktigaste attributen när unga väljer arbetsgivare.

Läs mer
Om undersökningen
Om vår undersökning

Vill du veta mer om hur vi samlar in data för vår undersökning? Klicka här.

Läs mer