”Det handlar om att hitta sitt ‘varför’”

16/05/2019 2:55pm

Michael Saliba

Michael Saliba, föreläsare och författare.

Foto: Felicia Yllenius

Han är nätverksexperten som har lyckats fixa jobb till nästan 500 personer. Entreprenören Michael Saliba tycker att företagen borde bli lite smartare när de ska anställa – och uppmanar unga i karriären att våga ställa de större frågorna.

För två år sedan sa Michael Saliba upp sig från ett välbetalt jobb som försäljningschef. Med visionen om att leva ut sin entreprenörsdröm bestämde han sig för att ägna ett år åt ideellt arbete med fokus på att försöka bygga Sveriges starkaste nätverk. Han började med att skaffa ett konto på Linkedin, men till skillnad från de flesta andra, som kanske registrerar sitt cv och sedan lämnar sajten, började han att experimentera med plattformen. Han skapade kontakt med människor från olika branscher och använde plattformen för att dela statusuppdateringar och tankar om arbetsmarknaden. På några månader hade han fått 20 000 kontakter – och i dag är det nästan 40 000 som följer honom på Linkedin.

– Jag åt lunch med en massa vd:ar och beslutsfattare, och när jag fick jobberbjudanden som inte var aktuella för mig insåg jag att jag kunna matcha andra personer till jobben. När jag hade fått till några anställningar bestämde jag mig för att uppmana andra att göra samma sak.

Michael Saliba, föreläsare och författare.

Foto: Felicia Yllenius

Genom #LinkedinSalibaChallenge har Michael Saliba förmedlat arbete till nästan 500 personer – och samlat in 250 000 kronor till välgörenhet. För om man antar utmaningen ska man med hjälp av sitt nätverk och sina bekanta försöka få in en person på arbetsmarknaden inom en månad – och om man misslyckas uppmanas man att skänka en valfri summa till ett gott ändamål. Allt från lagerarbetare till jurister har fått jobb genom utmaningen. Och en del av dem har bara varit en kort tid i Sverige.

– En person som heter Lena Yakoob antog utmaningen och hon hjälpte exempelvis en kille från Georgien till ett jobb. Han var jurist men fick inte jobb i Sverige, trots att han var ambitiös och hade studerat både i sitt hemland och här. Hon bjöd med honom till min nätverkslunch och tre veckor senare blev han anställd som specialist på Kronofogden, berättar Michael Saliba.

Jag tycker att företagen i större utsträckning borde vara smarta nog att våga satsa på människor, och inte låta kriterier som svenska språket vara ett hinder för att anställa.

Enskilda personer spelar en avgörande roll för våra karriärer – och man glömmer aldrig någon som har funnits där och trott på en. Kontakter är viktigt för att få in en fot på arbetsmarknaden idag, inte minst om man är ny i landet.

MICHAEL SALIBA

Ålder: 32 år.
Gör: Entreprenör, föreläsare och mentor med mera.
Intressen: Träna och umgås med familjen.
Dold talang: Schack.
Inspireras av: Människor som har hittat sin drivkraft och som når sina mål genom sunda och hållbara värderingar.

– Samhället måste bli bättre på att ta tillvara den här potentialen. Jag tycker att företagen i större utsträckning borde vara smarta nog att våga satsa på människor, och inte låta kriterier som svenska språket vara ett hinder för att anställa. Många sitter på en enorm potential och en hunger som kan gynna vilket företag som helst. En hel del arbetsgivare behöver nyansera och uppdatera sitt tänk, särskilt eftersom marknaderna ständigt öppnar upp sig och affärer numera oftast görs globalt. I stället för att se hinder borde de fokusera på hur det kan berika verksamheten.

Det räcker inte att man har en utbildning och sitter på kunskap.

I dag är Michael Saliba mentor till många och han menar att det viktigaste i karriären är att hitta sitt ”varför”.

– Om man vet det är det lättare att ta sig framåt när man stöter på motgångar och prövningar. Du vill ju inte bara göra en karriär – utan också se tillbaka på den med stolthet.

Du har matchat många till jobb. Ser du några trender - vad söker företagen?

– De letar lite extra efter människor som är kreativa, engagerade och har bra värderingar. Det räcker inte att man har en utbildning och sitter på kunskap. Företagen vill ha kreativa och innovativa människor som är engagerade i sitt arbete, som tar ansvar och som vågar att tänka utanför ramen, och då krävs det att man jobbar med något som man brinner för.

Artikeln ”Det handlar om att hitta sitt ‘varför’” är skriven av Linda Andersson

Dela det här inlägget