”Svenska innovativa bolag klättrar på listan”

27/05/2019 8:49am

Differentiering har aldrig varit så viktigt som 2019.

Generation Y och Z

Det finns många spännande insikter i årets undersökning, men det som sticker ut mest är nog att Generation Y och Generation Z för första gången samexisterar på universiteten, vilket gör att vi kan jämföra dem. Generation Y är personer som är födda under 1980-tal till mitten av 90-talet medan Z ringar in dem som föddes från mitten av 1990-talet och under början av 2000-talet. Det är tidigt när det gäller studier på dessa generationers skillnader, men det går att dra några inledande slutsatser. Det vi kan se är att Generation Z går tillbaka till det lite mer ”hårda” faktorerna såsom pengar när det gäller det som motiverar. Det är också en mer trygghetssökande och traditionell generation i vadande där arbetsgivare som exempelvis banker stiger i popularitet, vilket är ett trendbrott för banksektorn.

Innovation

En annan trend är att svenska innovativa bolag klättrar på listan över populära arbetsgivare, exempelvis Volvo Cars och Spotify. Gapet till Google minskar i alla grupper, men den amerikanska IT-jätten är fortsatt högst rankade. Att vara en kreativ och dynamisk arbetsgivare som satsar på innovation är ett bra smörjmedel för att locka de bästa talangerna. Även möjligheten att verka i en lärande organisation är något som ökar i värde. Talanger vill uppleva att de utvecklas hos dig som arbetsgivare, gärna snabbare än sina kompisar

Våga vara er själva

För den arbetsgivare som vill vinna slaget om de bästa talangerna gäller alltså att erbjuda en lärande och utvecklande miljö. Dessutom är det viktigt att tänka igenom vad som verkligen är positivt särskiljande för just er. Våga vara er själva och våga vara tydliga, alla ska inte älska er utan rätt personer ska göra det. Differentiering har aldrig varit så viktigt som 2019.

Claes Peyron, Managing Director Universum Sverige

Claes Peyron

Dela det här inlägget