Enligt en undersökning utförd av företaget Jobvite använder 87 procent av arbetsgivarna LinkedIn för att hitta nya medarbetare. Men att enbart ha en profil räcker inte långt – din sida måste vara vass och uppdaterad för att locka besökare. Ta hjälp av de här tipsen för att optimera din profil!
Din titel är, tillsammans med ditt namn och din bild, det första som syns i alla sökresultat. Lägg tid på att välja en så bra beskrivning som möjligt, som stämmer överens med det du vill marknadsföra dig som. Använd nyckelord för den bransch eller det yrke du söker jobb inom och försök få titeln att hjälpa dig sticka ut ur mängden.
Nyckelord är även något du bör tänka på att använda i resten av din profil. Vad har du för styrkor och kompetenser som matchar det branschen efterfrågar? Allt på din profil är sökbart på LinkedIn, så genom att välja ord som du vet används ofta för de tjänster som du söker, ökar du sannolikheten att bli hittad. Men var försiktig med modeord och klyschor – försök hellre hitta alternativa ord eller på annat sätt beskriva hur du är en ”flexibel lagspelare”.
Enligt experterna har du bara tio sekunder på dig att fånga en besökares intresse, därför har du mycket att vinna på en skarp, personlig och tydlig sammanfattning. Sammanfattningen fungerar helt enkelt som din säljpitch och ska spegla vem du är. Beskriv kortfattat några viktiga karaktärsdrag, dina främsta erfarenheter, drivkrafter och vad du har för ambitioner.
Att bara se dina tidigare roller uppstyltade på varandra är inte så talande. Ge en kort och koncis beskrivning av vilka erfarenheter varje tjänst har givit dig: vad du har ansvarat för och vad du har åstadkommit. Kan du exemplifiera genom siffror och statistik är det alltid extra tacksamt – och imponerande.
Komplettera gärna sammanfattningen och dina tidigare arbeten med ett specificera dina kompetenser. Det ger en tydligare bild av vad du kan och gör dig även mer sökbar för potentiella arbetsgivare och rekryterare. Men även här gäller det att välja väl. Kryssa hellre i de kompetenser som verkligen stämmer överens med de tjänster du vill ha, snarare än sådant du lärt dig på ett gammalt jobb för flera år sedan men kanske inte har så mycket intresse för eller nytta av i dag. Matcha kompetenserna med dina nyckelord!