Kreativa jobbsökare

01/10/2019 2:17pm

Skrev kärleksbrev

Efter att ha jobbat en sommar i sin hemstad Norrköping började Julia Eriksson istället rikta blickarna mot nya möjligheter, nämligen reklambyråer i Stockholm. Vad hon snabbt insåg var att hon hade noll kontakter i huvudstaden och att det då kunde bli svårt att hitta anställning på byråerna med en vanlig ansökan. Istället valde hon en annan riktning.


“Jag gjorde precis som när man var liten och var intresserad av någon men inte vågade ta kontakt: jag skickade ett kärleksbrev.”, skriver Julia på sin blogg Prick.blogg.se.


Julia byggde en enkel “Fråga chans”-webbsida med information om sig själv och ett erbjudande att “gå på dejt”. I slutet av webbsidan fanns frågan “Får jag chans på dig” med tre olika svarsalternativ; Ja, Nej och Kanske som alla var länkade till tre olika mailadresser. Till sist skickade hon ut ett välskrivet kärleksbrev till de byråer hon var intresserad av och frågade chans på dem. Detta resulterade i en rad olika intervjuer och till sist också en anställning på reklambyrån Animal.

Efterlyste Sveriges bästa chef

En annan jobbsökare som använts sig av ett annorlunda trick för att få jobb är Siri Andersson. För att sticka ut på arbetsmarknaden valde hon att istället för att söka anställning skapa en egen webbsida där hon själv sökte efter “Sveriges bästa chef ”.

“Jag känner inte en kotte som någonsin fått jobb genom Arbetsförmedlingen och om jag nu vill ha ett kreativt jobb kanske jag ska börja med att påvisa min kreativa ådra själv.”, skriver Siri på Sverigesbastachef.se.

Siris idé fick stor uppmärksamhet och efter bara två dagar hade sajten haft 200 000 besökare. Totalt fick Siri in närmare 3 000 förslag från olika personer som trodde sig veta vem som skulle kunna titulera sig som “Sveriges Bästa Chef ”. Att en annorlunda ansökan kan löna sig blir tydligt även här för efter ett par intensiva veckor, där hon gick på 27 intervjuer, fick Siri en anställning på kommunikationsbyrån Springtime.

Skickade ut presentbox

Att kreativa jobbansökningar lönar sig sprids snabbt och en annan som valde att hoppa på framgångståget var Linus Larsson som drömmer om att jobba med reklam och PR. Efter att ha sett hur andra använder sig av sina kreativa ådror för att skapa jobbansökningar som sticker ut valde Linus Larsson att göra något liknande.

Han satte ihop ett tjugotal presentlådor som innehöll en liten klump med häftmassa och en QR-kod ledande till en webbsida han skapat själv. På webbsidan finner man en video där Linus berättar om sig själv och förklarar budskapet bakom den nedpackade häftmassan.

“In this box you will find something that represents me. A lump of clay.”, säger Linus själv i videon.

Hans budskap går ut på att han är som häftmassan, formbar, och att han är redo att bli formad av sin framtida arbetsgivaren. Presentlådorna skickades ut till potentiella arbetsgivare med en förhoppning om att kanske ro hem drömjobbet.

Rappade in sin ansökan

Någon som insåg hur svårt det kan vara att sticka ut med sitt cv när man är på jakt efter ny anställning var den nyexaminerade Karl Lehmann. För att få in en fot i reklambranschen i Stockholm valde därför Karl att utnyttja ett personligt intresse–rapp.

I en videoansökan rappar Karl med stor självsäkerhet fram alla sina bästa sidor med rader som “Jag har talets gåva, jag kan sälja sand till en man på en strand” och “Examinerad, jävligt engagerad, socialt etablerad plus att jag är kreativ med mera.” Kombinationen rapp och cv verkade gå hem hos många för videon fick stor spridning och ledde till att över 100 stycken arbetsgivare hörde av sig. Allt slutade med att Karl lyckades ro hem sitt drömjobb som marknadsansvarig på konsult- och rekryteringsföretaget WISE IT.

Dela det här inlägget