2022-06-14
Lästid ca 2 min
En röd tråd i Anna Sundlöf Erikssons arbete på Business Sweden i Oslo är att stärka samarbetet i Norden, inte minst för att accelerera den gröna omställningen.
Anna Sundlöf Eriksson är projektledare på Business Sweden. I hennes dagliga arbete ingår att jobba med bolag som vill expandera till Norge och Norden, samt internationella bolag som vill expandera i Sverige. Hon motiveras av det högre syftet som Business Swedens uppdrag innebär och av att arbeta med ett inspirerande, globalt team.
– Vår roll går till stor del ut på att få till möten som kan bli samarbetsmöjligheter. Det kan vara allt från ett mindre företag som hittar sin nästa kund i Norge, till ett storbolag som hittar sin strategiska samarbetspartner med viktig förståelse för hur man tar sig an den indiska marknaden. Och mycket däremellan.
Anna Sundlöf Eriksson
Titel: Project Manager.
Utbildning (skola och examensår): Bachelor of Science, business language culture med fokus på tysktalande marknader. Master of Science, marketing and management. Copenhagen Business School, examen 2015.
Hur upplevde du Indien? ” Snabbfotat, dynamiskt och fullt av kontraster, med en stark nätverkarkultur.”
– Jag började min karriär på Business Sweden på kontoret i Berlin. Då jag är delvis uppvuxen i Tyskland var det väldigt roligt att få kombinera min bakgrund med mitt jobb. Där arbetade jag med individuella konsultprojekt och större främjandesatsningar, som när Sverige var partnerland år 2019 på Hannover Messe – världens största industrimässa. Jag har därefter jobbat på vårt kontor i New Delhi i Indien, och är nu baserad i Oslo.
– Ungefär en fjärdedel av Sveriges totala export går till Norden – det är en naturlig förlängd hemmamarknad för svenska företag. Vi ser att det är mycket som händer just nu mellan länderna. Ett exempel är i maj 2022 då 700 företag från Norge och Sverige möttes i samband med det norska kronprinsparets besök i Sverige. Där diskuterades ett ökat samarbete inom framtidens teknologier, såsom havsbaserad vindteknologi, batterivärdekedjan, framtida applikationsområden inom vätgas och framtidens mobilitet för att minska koldioxidutsläppen.
”Det är vi tillsammans som gör jobbet.”
– Jag är stolt över att vi som organisation har tagit en position kopplat till hur vi kan bidra till en mer hållbar värld. Vi har exempelvis varit på FN:s klimatkonferens de senaste åren och kommer att närvara på årets konferens COP27. Här kan vi utnyttja vårt unika mandat att positionera svenska företag på en global arena för att hjälpas åt att nå 1,5-gradersmålet. Vi kommer inte att kunna göra det själva – det är i samarbete med andra som vi kan skapa förändring.
– En stor anledning till att jag trivs är att jag får vara ute på marknaden och se, höra, känna och lyssna in det som sker. Att ha möjlighet att få uppleva olika marknader är en stor drivkraft. Det finns många bra människor att ta rygg på och lära sig av, i vårt globala team, och det är vi tillsammans som gör jobbet.
Business Sweden
Det blir allt vanligare att söka jobb via sociala medier. Att söka jobb via Instagram ger dig en chans att vara kreativ och nå ut till en stor publik.
Läs merVi gör en djupdykning i distansarbetets möjligheter och utmaningar.
Läs merUnder vår livstid spenderar vi i genomsnitt 99 117 timmar på jobbet. Av den anledningen förtjänar du att vara på en arbetsplats där du trivs och mår bra. Men hur vet du att en arbetsplats är bra innan du börjat jobba där? Ledarskapscoachen Clara Löfvenhamn vet hur du redan under första arbetsintervjun kan ta reda på det.
Läs merVill du veta mer om hur vi samlar in data för vår undersökning? Klicka här.
Läs mer