Ekonomi

Data/IT

Samsung

”Vi kommer att vara en drivande aktör inom Internet of Things”

Text: Sara Schedin

Foto: Sigrid Malmgren

#38

Ekonomi

#9

Data/IT

Innovativa produkter kräver innovativa tankar och arbetssätt. På Samsung tillhör det vardagen att utmana gamla processer för att alltid ligga i teknikens framkant.

Med sitt innovationsfokus och sin stora produktbredd – där allt från mobiltelefoner och tablets till dammsugare och monitorer ingår – har Samsung en dynamik som få andra företag har. Det är också något som HR-chef Thomas Holmberg tror bidrar till att företaget hela tiden klättrar i popularitet bland studenter och young professionals.

Beskriv Samsung som arbetsplats!

– Vi som jobbar på Samsung tycker om när det händer saker. Här trivs människor som får energi av att veta att varje dag kommer vara den andra olik. Eftersom vi jobbar på det här sättet finns det också en stor förståelse för varandra och vi har en väldigt stöttande kultur. Vi har också roligt tillsammans, mycket tack vare att det är en sådan fartfylld arbetsplats.

Thomas Holmberg

Titel: HR Direktör
Utbildning: Linköpings universitet, examen 1990
Vilket är ditt bästa karriärtips? ”Att vara sig själv och att alltid försöka göra sitt bästa.”

Vad gör er unika?

– Hastigheten som vi genomför saker med. Från beslut till handling är det en kort resa. Till skillnad från många andra företag har vi inte långa beslutsprocesser och lång tid till genomförande. I vår kultur tvekar vi inte när vi tar våra beslut. Om något inte blir som man har tänkt sig kan man lära sig av det och alltid fatta ett nytt beslut.

”Vi som jobbar på Samsung tycker om när det händer saker. Här trivs människor som får energi av att veta att varje dag kommer vara den andra olik”

Berätta om era utvecklingsmöjligheter!

– På Samsung går det fort för medarbetarna att få stort eget ansvar och befogenheter. Ett bra exempel på det är vårt Graduate Programme där deltagarna snabbt slussas in i arbetet och jobbar självständigt. Programmet är en 18 månader lång visstidsanställning där man har en dedikerad position och avdelning redan från starten. Majoriteten av våra graduates fortsätter sedan in i en fast anställning. Eftersom vi är ett internationellt bolag blir det både resor inom Norden och Europa, samt till huvudkontoret i Sydkorea.

Hur ser ert kompetensbehov ut?

– Vi har alltid ett behov av nya kompetenta medarbetare och eftersom vi är ett sälj- och marknadsbolag söker vi främst marknadsförare, säljare och ekonomer som vill jobba i en dynamisk och innovativ miljö.

Hur ser ni på er framtid?

– Vi ser väldigt ljust på framtiden. Internet of Things lurar runt hörnet och vi tror att vi kommer att vara det stora navet inom den utvecklingen. IoT ska binda samman produkter och det finns få företag som kan mäta sig med den produktbredd vi har. Vi har till exempel vår virtuella röstassistent Bixby som håller reda på allt från din kalender till när du ska vakna på morgonen. Eftersom vi har kommunikationsnätverket som får våra produkter att tala kommer vi också vara en drivande aktör inom IoT.

Samsung

Samsung Electronics Co Ltd, Korea, är en global ledare inom hemelektronik och dess komponenter. Genom kontinuerlig innovation och nya upptäckter utvecklar vi smart-tv, smarta telefoner, pc, skrivare, kameror, vitvaror, medicinsk utrustning, halvledare och led-lösningar. Samsung har 320 671 medarbetare i 73 länder, och en årlig försäljning på 213 miljarder dollar, 2017. Vårt mål är att öppna upp nya möjligheter för människor överallt.

Läs mer: www.samsung.se

Dela det här inlägget

Samsung Placeringar

Ekonomi

Civilingenjör

Högskoleingenjör

Data/IT

Artiklar du kanske gillar

Per karlsson inne på Sodexo. Bakom honom syns kuber i papp med FN:s 17 globala mål för hållbar utveckling, bland annat: Zero hunger och No poverty.
Sodexo
”Det är upp till mig att utforma framtiden”
Läs mer
SEB
”Allt som händer i världen påverkar mitt arbete på SEB”
Läs mer
Accenture
“Vår bredd inom IT innebär många möjligheter till utveckling”
Läs mer
Anne EK står inomhus i ett av Scandics hotellrum och tittar ut mot fönstret. På golvet ser man stora röda bokstäver, som tillsammans bildar Scandics logotyp. A:et är staplat ovanpå s:et och Anne håller i det.
Scandic Hotels
”Genom kreativitet och kulturbyggande blir Scandic ständigt vassare”
Läs mer