“Hållbarhet och prestige står högt i kurs hos talangerna”

09/06/2020 1:05pm

"Talanger som hängt med i den digitala transformationen har en ljus framtid framför sig"

Generation Z

Sveriges studenter har fått säga sitt i Universums årliga undersökning vad gäller attityder till arbetsliv och karriär. Det intressanta med 2020 års undersökning är att det är den första där vi verkligen kan få en tydlig bild av Generation Z, det vill säga personer födda från mitten av 1990-talet och under början av 2000-talet. De är nu i majoritet på universiteten vilket gör att vi kan bekräfta de tendenser som vi sett ett tag. Till skillnad från föregående generation är denna mer traditionell när det gäller synen på framgång och karriär, där de ”hårda” faktorerna såsom pengar och prestige prioriteras.

Hållbarhet

En tydlig trend är att hållbarhetsfrågan har kommit upp på bordet rejält. I undersökningen märker vi av den så kallade Greta-effekten och det är tydligt att miljömässig såväl som social och ekonomisk hållbarhet är områden som är viktiga för studenterna. Och engagemanget kring hållbarhet kommer sannolikt bara att öka i framtiden vilket sätter press på företagen – den arbetsgivare som inte kan visa upp ett trovärdigt hållbarhetsarbete kommer att väljas bort av talangerna.

Ny på förstaplatsen

För första gången går det svenska streamingbolaget Spotify förbi Google och ligger nu etta bland ekonomerna på listan över populära arbetsgivare. Kanske en effekt av att det är ett framgångsrikt och omtalat svenskt företag – prestige är som sagt en faktor som motiverar och det svenska gör dem ännu mer attraktiva. Som tidigare år får även Microsoft och Volvo Cars toppositioner på listan. En rejäl klättrare är Polestar, Volvos nya elbilssatsning, som klättrar från plats 21 till 11.

Ekonomisk nedgång

Trots att denna undersökning inte täcker in tiden då coronapandemin svepte in över Sverige är det svårt att bortse från den när man resonerar kring framtiden. En ekonomisk nedgång väntar vilket kommer att förändra spelreglerna på arbetsmarknaden. Men trots att kampen om jobben blir tuffare i vissa branscher kommer arbetsgivarna i sin tur få kämpa för att attrahera digital spetskompetens. De talanger som hängt med i den digitala transformationen har en ljus framtid framför sig.

Claes Peyron, Managing Director Universum Sverige

Claes Peyron

Dela det här inlägget