Aloka Muddukrishna om framtidens bilindustri.
Foto: Lee Kearney
Kapplöpningen mot framtidens bilindustri har bara börjat. Med klimatfrågan hängande över hela mänskligheten ställer branschen om siktet och tar höjd för ny innovation för att tackla den digitala vardagen och vår jords fortlevnad.
Aloka Muddukrishna
Titel: UX/UI-designer på Polestar.
Aloka Muddukrishna är UX/UI-designer på Polestar och specialist på Infotainment. Hans jobb är att bryta ned det komplexa och förbättra användbarheten. Där menar han att barnsjukdomarnas tid är förbi och att dagens elbilar behöver kunna anpassa sig till föraren, inte tvärtom.
– Exempelvis kan du använda din smartphone för att låsa upp bilen. Via en app får du även varningar om bilens laddning avbryts. Infotainmentsystemet slår också på sig självt automatiskt när användaren sätter sig i förarsätet, förklarar han och fortsätter:
– En vanlig dag på jobbet i mitt fall involverar att förstå ”painpoints” som människor upplever medan de använder en bil. Den förståelsen kan vi få genom användarintervjuer, enkäter, forumstudier, observation, och så vidare. När vi vill hittat ”painpointsen”, kan en UX-designer börja hitta lösningar genom att tillämpa användbarhetsheuristik som systemstatussynlighet, felprevention, regelbundenhet, och så vidare.
”Vi på Polestar är ju helt dedikerade till den elektriska framtiden, även om många stora spelare inte vågat kliva bort från hybriden.”
Polestar tror att expertsamarbeten är vägen till optimal användarvänlighet. För att branschen ska nå dit, menar Aloka att fler aktörer måste sluta försöka uppfinna hjulet på nytt och istället dra växlar på andra branschers innovationskraft.
– Det här samarbetet har gett oss Google Assistant och Google Maps, tveklöst de bästa verktygen i sina respektive nischer. Google Assistant är väldigt bra på att förstå röstkommandon – oavsett om användaren pratar skånska eller göteborgska. Google Maps ger den optimerade rutten baserat både på det senaste trafikläget, ditt körbeteende och bilens batteristatus, säger Aloka och fortsätter:
– En annan fördel i samarbetet med Google är det omfattande ekosystemet som består av bland annat lampor, garagedörrar, mikrovågsugnar och ugnar. Nu är elbilen Polestar 2 en del av det ekosystemet. Föreställ dig att du kommer hem med bilen efter en dag på jobbet, och du ber Google Assistant att öppna garagedörren, tända lamporna och värma upp ugnen. Är inte det fantastiskt?
Aloka är stolt över sin arbetsgivares helhjärtade engagemang.
– Vi på Polestar är ju helt dedikerade till den elektriska framtiden, även om många stora spelare inte vågat kliva bort från hybriden, säger han och tillägger:
– Givetvis finns det fortfarande utmaningar, som exempelvis batteriåtervinning och diskussionen ”smutsig” el. Men vi adresserar dem. För mänsklighetens transportbehov måste få en hållbar lösning — nu. Och där tror jag hela branschen är med på tåget och är medvetna om att el är framtiden.
Polestar är enligt Aloka synonymt med premiumkvalitet, och han framhåller att den inställningen är A och O när det kommer till att optimera slutprodukten. Han drar paralleller till Apple.
– Når du håller i en Appelprodukt tycker jag att du känner att det inte gjorts några kompromisser när det gäller hårdvara, mjukvara och design.
Polestar är också ett digitalt företag, genom hela kedjan.
– Användaren kan köpa vår produkt via internet. Om de vill ha en fysisk upplevelse kan de besöka ett Polestar Space, där en produktexpert – inte en säljare – hjälper användarna med deras frågor. Vi vill undvika pushiga säljare och låta produkten tala för sig själv.