Hur förbereder du dig på bästa sätt inför en jobbintervju? Är det bra att ringa då och då för att visa att du är intresserad? Och ska du säga att du är med i en annan process eller inte? Här ger Rebecka Karlsson, rekryteringskonsult på Poolia, sina bästa tips om hur du imponerar på rekryteraren – innan, under och efter intervjun.
Förberedelse är a och o när det kommer till en arbetsintervju. Att komma förberedd och påläst är alltid något som lyfter dig som kandidat. Läs på ordentligt om rollen du söker och om arbetsplatsen. Förutom att läsa annonsen kan du också besöka företagets webbplats och sociala medier. Genom att ha koll på detta uppfattas du som genuint intresserad av företaget och tjänsten – vilket såklart är positivt.
Fundera på vad du har för styrkor och erfarenheter som är relevanta för jobbet. Beskriv gärna din styrka genom att sätta det i ett sammanhang. Berätta om en situation du varit med om, vilken roll du hade i det hela, hur du hanterade det och vad resultatet blev. På så vis blir det du säger mer verklighetstroget och jag som rekryterare får en bättre bild av dig.
Fundera på vad som är din “svaghet” eller ditt utvecklingsområde. Alla behöver vi bli bättre på något. Kan du inte svara på den frågan upplever jag som rekryterare det som att du inte känner dig själv så väl.
Skriv ner viktiga saker du vill få fram i ett block och ta med dig det till intervjun. Det är lätt att glömma saker när man blir lite nervös och en del av nervositeten kanske kommer från att du är rädd för att inte lyckas lyfta fram dig själv. Då kan några stödord vara tryggt att ha med.
Vissa ringer oss redan innan de blivit kallade till intervjun för att visa att de är intresserade. Om du gör det är mitt tips att verkligen ha en konkret fråga gällande tjänsten, annars kan det verka som att du bara ringer för uppmärksamhet.
Var lyhörd och lyssna på frågorna. När man är lite nervös är det lätt att man endast fokuserar på att få fram det man vill få sagt, och då kanske man istället missar själva frågan intervjuaren ställer.
Försök vara ärlig och öppen. Då är det lättare att få till en bra dialog och en härlig dynamik i samtalet.
Ställ gärna spontana frågor under intervjun, då uppfattar jag dig som nyfiken och det blir även ett mer avslappnat samtal.
Jag blir imponerad av personer som under en intervju lyckas visa sin personlighet. För att lyckas med det tror jag man måste försöka slappna av – vilket såklart är lättare sagt än gjort. Men ett tips jag har är att tänka på att det inte endast är din egna prestation som avgör om du får jobbet eller inte, utan också vilka andra som söker. Du gör så gott du kan, mer kan du inte göra.
Du kommer antagligen få frågan om huruvida du är med i någon mer rekryteringsprocess, och där är mitt råd att svara ärligt. Jag vet att vissa nojjar över att de ska verka ointresserade av jobbet eftersom de samtidigt söker andra jobb, men så är det inte. Vi förstår att du söker flera jobb åt gången och det kommer aldrig påverka dig negativt om du är med i fler processer samtidigt.
Att fråga hur processen ser ut framöver är positivt och det visar att du är intresserad.
Var professionell under hela processen och försök hålla en god relation med rekryteraren – oavsett om du går vidare eller inte. Veckan därpå kanske det dyker upp ett annat jobb du är intresserad av och då är det ju toppen om du redan är bekant med rekryteraren och ni har en god relation. Även jag som rekryterare är mån om att fortsätta ha en bra relation med alla kandidater jag träffar. Så försök se det mer långsiktigt.
Att ringa och fråga hur det går i en process som du är med i kan vara positivt men gör det med måtta. Och helst inte redan dagen efter intervjun utan kanske snarare om det gått en tid och du inte blivit informerad om varför det drar ut på tiden. Däremot behöver du inte oroa dig för att bli bortglömd. Det ska väldigt mycket till för att vi ska glömma bort en kandidat.
Lycka till med jobbsökandet!