2024-04-09
Foto: Christian Gusavsson
I arbetet med att skapa en mer hållbar e-handel har PostNord en fundamental roll. Det menar Fredrik Johnsson som trivs med sin nya tjänst på Sveriges största logistikföretag.
PostNord är landets ledande aktör inom paket- och logistiktjänster. Här arbetar omkring 18 000 personer, vilket gör företaget till en av Sveriges största arbetsgivare. Fredrik Johnsson, som arbetat med e-handel i flera år, började på PostNord i augusti 2023. Han trivs med att arbeta på ett företag som har ett viktigt samhällsuppdrag och tycker, så här efter ett halvår på jobbet, att den stora organisationen rör sig snabbare än vad han trodde.
– Det är många drivna människor som jobbar här. Det finns en öppenhet där man lyssnar på medarbetarnas initiativ och där man vågar utmana gamla arbetsprocesser, säger han.
Fredrik Johnsson.
Titel: Go to Market Specialist.
Utbildning: Kandidatexamen i affärsstudier, University of West London, 2019.
Vad gör du när du inte jobbar? ”Jag spelar en hel del golf och just nu tränar jag inför Vätternrundan som jag ska köra för första gången i juni.”
– Min titel är Go to Market Specialist, en roll där jag tillsammans med två kollegor arbetar med att ge support till våra säljare. Det handlar om att se till att de har rätt kompetens och verktyg för att kunna ligga i framkant och göra ett så bra jobb som möjligt. Vi är lite av internkonsulter på PostNord som jobbar strategiskt och ofta projektbaserat.
– Vi jobbar med hållbarhet på många olika plan och försöker skapa förändring på riktigt i logistikbranschen. Att enligt branschöverenskommelsen arbeta för att bli fossilfria är en enorm omställning, och vi är dessutom först i Norden med att klara av Svanenmärkningens krav för e-handelstransporter. Vi tror också på samarbeten för att göra branschen mer hållbar. Som en stor aktör har vi möjligheten att påverka andra företag att ställa om till grönare alternativ.
”PostNord kan få med andra företag i en grönare riktning”
Vi har exempelvis ett samarbete med Apotea och Einride för eldrivna transporter, en satsning som förväntas spara 4 000 ton koldioxidutsläpp på tre år jämfört med att köra med diesel. Ett annat exempel är PostNord TPL som tillsammans med företaget Skrym utvecklat en emballagelösning för att effektivisera logistikkedjan och minska utsläpp från e-handeln. I ett pilotprojekt har de till exempel använt artificiell intelligens för att minska onödig luft i paketen. Det blir en win win-situation då kunden sparar pengar samtidigt som utsläppen minskar.
– Det händer väldigt mycket då vi befinner oss mitt i en förändringsresa, och det märks att medarbetarna är på tårna. Till skillnad från tidigare så det finns det idag andra aktörer på marknaden än PostNord, och även om vi fortfarande är störst så behöver vi ständigt vässa vårt erbjudande. Det är också intressant att arbeta på ett företag som alla – både yngre och äldre – har en relation till.
– Att vi har ett viktigt samhällsuppdrag och att vi tar hållbarhetsfrågan på allvar. PostNord är dessutom engagerad i olika samhällsviktiga initiativ. Vi är exempelvis med i Jobbsprånget, en satsning där nyanlända akademiker kan göra en fyra månaders lång praktik. Vi har också ett graduate-program där studenter får möjlighet att börja sin karriär på PostNord under studietiden. Det är roligt att vi tar vara på kompetens från yngre personer – och programmet är viktigt då det idag kan vara svårt att få sitt första jobb.
– Det går snabbare och händer ännu mer här än vad jag trodde innan. Det märks verkligen att det finns ett driv. Jag kom från ett mindre bolag och var beredd på att känna mig som en väldigt liten kugge i maskineriet här – men trots att organisationen är så stor så upplever jag att jag kan påverka saker.
Postnord