2021-06-10
Lästid ca 2 min
Foto: Julia Sjöberg
Mathias Svensson gick från fotbollsproffs till samhällsentreprenör och tog energi från idrottsvärlden för att omsätta den i affärsvärlden. I år tar han guld som vinnare av titeln Årets nykomling i rollen som ägare och vd för rekryterings- och bemanningsföretaget Effektiv.
När Mathias gick av planen som fotbollsproffs uppstod ett vakuum och massor av frågor inför framtiden. Av en slump hamnade han i bemanningsbranschen men insåg att han inte ville kompromissa med sina värderingar. Så startades Effektiv. Det var år 2013 och sedan dess har han också vunnit priser utanför planen.
– Vi är jättestolta att vi får priser och bekräftelse för det vi gör. Vi vet vad som krävs för att komma till toppen och vi har det i blodet. Vi vet hur man vinner!
Mathias Svensson
Titel: Vd och ägare.
Utbildning: Träteknik möbelsnickare, Almås-gymnasiet i Borås, examen 1992.
Vilken ledare vill du ge en pokal, och varför? ”Jag vill ge en guldpokal till Emil Jylhänlahti i Borås, för det han gör i utsatta områden. Tillsammans med idrottsföreningar skapar han integration och håller ungdomar borta från kriminella utmaningar.”
Hans bakgrund har satt prägel på företaget: att bry sig om människan. Mathias Svenssons första jobb var som personlig assistent till en autistisk pojke och sedan dess har han månat om allas lika värde.
– Varje år ställer vi oss frågan hur mycket pengar vi kan ge bort – samhällsfrågan är viktig.
Med sina femton år som fotbollsproffs vet han vad det innebär att vara sin egen ledare. Han vet också att teamet och lagkänslan är en grundförutsättning för att kunna ge tillbaka. Bolaget arbetar systematiskt med att få in människor som av olika anledningar står långt bort från arbetsmarknaden. De lägger stort fokus på samhällsengagemang och sponsring.
– Min resa hade inte varit möjlig utan stöttning utifrån. Därför vill jag göra nytta för samhället – allt från att hjälpa personer att hitta jobb till att bidra till en meningsfull fritid med olika sporter som fokus. Vi lägger mångmiljoner på idrott, barn och ungdomar … det är så vi bygger företaget. Men jobb är såklart nyckeln
Olika typer av välgörenhetsprojekt ligger också Mathias varmt om hjärtat. Han sitter i styrelsen för ett flickhem i Garissa, en organisation som skickar både pengar och kläder.
– Vi är ett värderingsstyrt bolag och brinner för att hjälpa alla människor.
Mathias betonar vikten av ett bra ledarskap. Han pekar på branschen, där många hoppar runt och nämner samtidigt att så inte är fallet hos Effektiv. Här ser man personalen, och tar hand om dem. Och de får inga röda kort när de gör misstag utan han menar att misstag lär man sig av.
– För att skapa ett vinnande lag måste man ha erfarna proffs, men också lovande talanger. Kombinationen av detta blir bra och fördelen
för oss är att vi kan ställa om snabbt med nya digitala plattformar.
På frågan vilka framgångsfaktorerna är inom employer branding-arbetet finns flera svar. Men bland annat nämner han det kulturarbete som har gjorts internt och som landat i en kulturbok.
– Lagkänslan är supertydlig. Medarbetarnac har varit med i arbetet och vi har landat i orden glada, utforskande, långsiktiga och driftiga. Tillsammans bildar dessa initialer GULD. Vi ska ta guld varje dag!
Effektiv