2021-06-10
Lästid ca 2min
Vinnare Employer Branding Awards 2021
Årets Employer Branding person
Foto: Kristofer Hedlund
Den övergripande visionen är att människor kommer fram smidigt, grönt och tryggt. Trafikverkets medarbetare är ständigt involverade i små och stora satsningar på framtidens teknik inom infrastruktur.
Trafikverket är en rikstäckande arbetsplats med 150 olika yrken vilket ger goda möjligheter att utvecklas och göra karriär. Hans Celander har tillsammans med Emil Adén det övergripand ansvaret för myndighetens employer brandingarbete. Hans har också ett regeringsuppdrag som rör kompetensförsörjningen i järnvägsbranschen.
– En central fråga är vad branschen vill erbjuda sina medarbetare. Den delen måste vara tydlig. Annars är det lätt att beskriva vad man tror någon vill höra eller vad man själv tycker är intressant. Vi behöver känna branschens målgrupp, och det jobbar vi med just nu, säger han.
Hans Celander
Titel: Head of Competence.
Utbildning: HR-utbildning, Uppsala universitet, examen 1995.
Råd till unga som är på vä ut på arbetsmarknaden: ”Fundera på vad du motiveras av. Trivs du gör du ett bättre jobb och mår bättre över tid. Och våga prova något som du tycker verkar intressant.”
Att stärka Trafikverkets ställning som en attraktiv arbetsgivare är centralt i Hans uppdrag. Nu har han utsetts till vinnare i kategorin Årets employer branding-person.
– Det gäller att känna sin målgrupp och vara transparent och sann i det man säger. Att vara faktabaserad, uthållig och trogen sitt EVP, sitt arbetsgivarerbjudande. Då bygger du också ett starkt arbetsgivarvarumärke. Det arbetet har vi försökt vara konsekventa med och jag tror att det är det som har lett till vinsten, säger Hans.
Sommaren 2020, mitt under coronapandemin, rullade Trafikverket ut en kampanj på Linkedin som riktade sig mot yrkesverksamma ingenjörer och projektledare. Kampanjen löpte till årets slut och blev under sommarmånaderna Nordens mest framgångsrika på Linkedin.
– Vi har den senaste tiden börjat använda mer rörligt i våra budskap och i flera inslag använder vi oss av humor. Under året går vi till exempel ut med nya filmer ”På väg till jobbet” och är med i ”Ingenjörsfördomar”, en webbshow som tar upp fördomar om ingenjörer, säger Hans och fortsätter:
– Vi ser också att det med klokt employer branding-arbete går att påverka personalomsättningen. När kandidaten berörts, varit inne på sociala medier och tagit reda på saker om oss, eller att de själv blivit kontaktade av oss via Linkedin – då har vi en lägre personalomsättning än hos de som sökt på en traditionell annons.
Minskade utsläpp är en viktig och angelägen fråga för Trafikverket, och de satsar årligen 670 miljoner kronor på forskning och innovation. De använder den senaste tekniken inom en rad olika områden. Stora infrastrukturprojekt som Ostlänken som är första steget mot nya stambanor, och det nya EU-gemensamma signalsystemet för järnväg är några exempel på satsningar. Myndigheten har exempelvis teststräckor för elektrifierade, tunga fordon där de utreder och bedömer vilken teknik som är lämpligast.
– Kommer vi att använda induktion och ladda batterierna trådlöst via vägen? Eller ska det fungera precis som på tåg att lastbilarna fäller upp strömavtagare och laddar batteriern när de kör? Det är exempel på frågor som vi på Trafikverket utreder, säger Hans.
Trafikverket