Vinnare Employer Branding Awards 2022

Trafikverket

Vänlig arbetsmiljö präglar Trafikverket

2022-12-01

Lästid ca 2 min

Vinnare Employer Branding Awards 2022

Årets Hederspris

Foto: Kristofer Hedlund

Sedan Emil Adén började på Trafikverket 2018 har myndigheten gått från 6 000 till 10 000 medarbetare. Under den tiden har han prisats ett flertal gånger för sitt arbete med att stärka arbetsgivarvarumärket. Nu tilldelas han Årets Hederspris.

Emil Adén är enhetschef för employer branding och rekrytering på Trafikverket. Myndigheten som har hela 150 olika yrkesroller har i år tillsatt cirka 2 200 tjänster. Emil leder kollegor som är placerade i Borlänge, Luleå, Malmö och Göteborg.
– Det tillför en extra dimension att få jobba över hela riket, säger han.

Emil Adén

Titel: Head of Talent Acquisition and Employer Brand.
Utbildning: Master of Science in Business Administration and Economics, Growth Through Innovation and International Marketing, Linnéuniversitetet, examen 2008.
Vad är extra viktigt för dig? ”Att vi har möjlighet att jobba från olika platser. Även om vi är mycket på kontoret är det extra viktigt för mig.”

Årets Hederspris

Emil har vunnit en lång rad priser genom åren och har nu dessutom tilldelats Årets Hederspris.
– Det är en stor ära att få ett erkännande för det arbete som vi gör. Vi har gjort en otrolig resa sedan jag kom till Trafikverket våren 2018. Vi har legat i framkant på många områden, vilket vi är stolta och glada över, säger Emil och fortsätter:
– Det arbete som vi har lagt ner under flera års tid har gett goda resultat, och det tror jag ligger till grund för priset. I en ansträngd situation med stor brist på exempelvis ingenjörer har vi ändå fått till ett starkt varumärke i den gruppen, och lyckats rekrytera utifrån de kompetenskrav vi har.

Massor på gång

Under det senaste året har myndigheten synts runtom på sociala medier, de har bland annat varit ute på ingenjörsdagar, yrkesmässor och skolor och mött studenter.
– Vi har varit lite överallt gentemot de målgrupper som vi identifierat som våra viktigaste. Vi har jobbat intensivt med våra sociala medier och riktade jobbannonser. Vi finns på Linkedin, Facebook och Instagram och vi har testat Tiktok och Snapchat i rekryteringssammanhang. Det har varit väldigt uppskattat och vi ser att det har gått bra i de målgrupper vi söker. Vi försöker hela tiden vara på tårna, vara nyfikna och prova nya sätt att nå ut för att se hur vi får bästa effekt. Just nu är Emil och hans team i slutfasen av att se över arbetsgivarerbjudandet som sattes för fem år sedan. I dag har exempelvis 70 procent av medarbetarna valt att skriva på ett avtal som ger möjlighet att jobba på distans.
– Vi har tagit oss igenom en pandemi och har i dag ett helt annat landskap som vi tar hänsyn till, säger han.

En vänlig arbetsmiljö

Trafikverket fortsätter att berätta sin historia genom till exempel medarbetare som delar med sig av sin vardag. Man ser även till att hela tiden hitta nya sätt att göra det på.
– Vi vill berätta om oss på ett ärligt och seriöst sätt och samtidigt fortsätta göra det med glimten i ögat. Vi vill att man ser att det verkar vara väldigt roligt och en trevlig arbetsplats. Och med det uppdrag du har hos oss kan du verkligen göra skillnad, säger Emil och fortsätter:
– Vi står fullt ut för våra värderingar; pålitliga, engagerade och modiga, och vi värnar om de mjuka värdena på myndigheten – som en vänlig arbetsmiljö, att känna sig uppskattad och få feedback uttryckt på ett positivt sätt. Vi vill verkligen att du trivs, mår bra och utvecklas.

Text: Tina Lindström Carlsson

Trafikverket

Resor och transporter är en stor del av vår vardag. Trafikverket arbetar varje dag, dygnet runt, för att det ska fungera. Vi bygger och sköter statliga vägar och järnvägar och ansvarar för långsiktig planering av vägtrafik, järnvägstrafik, sjöfart och luftfart. Tillsammans med andra aktörer kan vi tänka vidare och underlätta livet i hela Sverige. Ett Sverige där alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt.  

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar:

Trafikverket
Järnvägssektorn attraherar nya medarbetare
Läs mer
Trafikverket
Tydliga strategier formar Trafikverket
Läs mer
Trafikverket
Morgondagens arbetssätt finns redan på Trafikverket
Läs mer
Conny Jonsson står i en trappa på Trafikverkets kontor.
Trafikverket
Trafikverket byter spår till den nya vardagen
Läs mer