2021-06-10
Lästid ca 2min
Vinnare Employer Branding Awards 2021
Årets Infrastrukturtalang
När Benjamin Smakic visade upp sin idé om självkörande tåg för Trafikverket använde han riktiga modelltåg. I sitt exjobb utvecklar han tågen med hjälp av kameror, datavetenskap och artificiell intelligens.
För fjärde året i rad delade Trafikverket ut priset Årets infrastrukturtalang till en student med engagemang för samhällsutveckling. I år gick priset till Benjamin Smakic som brinner för framtidens signalteknik. Det var vid ett sommarjobb på Trafikverket i Göteborg som intresset väcktes.
– Det var där jag lärde mig de första stegen i signalteknik och då jag fick upp min passion för det, säger han.
Benjamin Smakic
Titel: Civilingenjör.
Utbildning: Högskoleingenjör i järnvägsteknik, Lunds tekniska högskola, examen 2019. Master i järnvägsteknik, Kungliga tekniska högskolan, examen 2021.
Favorittåg: ”Jag var i Japan i en vecka på ett studentutbyte. Då fick jag åka deras höghastighetståg Shinkansen som är själva grunden i världens höghastighetsjärnvägar.”
Året efter sommarjobbet i Göteborg var det återigen dags att ta plats på myndigheten. Då kom Benjamin in i slutskedet av planeringen för järnvägssträckan Teckomatorp – Åstorp som innefattar Svalöv där han är uppvuxen.
– Min roll som projektingenjör var framför allt att ta hand om det administrativa i projektet. Jag hade kontakt med entreprenörer och konsulte som skulle utföra jobbet. Det var en rolig roll med mix av både kundkontakter och att få det hela att funka, säger han och fortsätter:
– Trafikverket är en bra arbetsgivare och som student var det toppen att jag fick lära mig mycket om hur järnvägsbranschen fungerar. Kollegorna tog hand om mig, presenterade varje steg i arbetet och tog med mig på alla möten för att visa alla sidor av jobbet.
Benjamin har under studietiden fått flera synvinklar på signalsystem och hur det fungerar i olika länder. I sitt exjobb tog han upp potentialen med det EU-gemensamma signalsystemet ERTMS i kombination med ny teknik och artificiell intelligens. Han valde att använda riktiga modelltåg i sin videopresentation.
– I exjobbet har jag beskrivit hur man med hjälp av kameror och AI kan ge tågen ögon. Då kan man läsa in vad tågen ser framför sig och på så sätt göra tågen smartare och helt och hållet självkörande i framtiden. Jag brukar jämföra med självkörande bilar där man investerar mycket i utveckling, varför inte göra samma sak med vår järnväg? Kollektivtrafiken och järnvägen är dessutom bättre för människan och klimatet.
Trafikverket ansvarar för införandet av det EU gemensamma signalsystemet ERTMS i Sverige. Signalsystemet driver på digitalisering inom järnvägen, förenklar trafikledning och underhåll och ska göra det lättare att på sikt åka tåg mellan länder.
– Det känns verkligen som att jag har kommit in i rätt tid. Det är nu mycket utveckling sker. Många företag håller på med det och måste lära sig. Vissa delar är fortfarande i konceptstadiet, och det gör att man som ingenjör kan ha mycket att säga till om. Det kanske inte är så många som har kunskap om datavetenskap och AI och där känner jag att jag har en bra chans att visa marknaden vad man kan göra, säger Benjamin och avslutar:
– Drömuppdraget är att vara med när man drar igång en storskalig utveckling av självkörande tåg. Där man vågar testa ny teknik, som artificiell intelligens.
Trafikverket