2021-06-11
Lästid ca 2 min
Nominerade 2022
Årets employer branding-person
Foto: Jonna Rönnlund
Ett företag med stort hjärta. Så beskriver Patricia Lerche, som är nominerad till Årets employer branding-person, Unilever.
– Vi förväntar oss mycket av våra medarbetare, men vi gör också vårt bästa för att inspirera och ta hand om dem.
Sedan Patricia Lerche började som HR-chef för Unilever Danmark 2010 har HR-organisationen genomgått en stor förändringsresa. Från att ha jobbat lokalt med olika employer branding-aktiviteter, fokuser bolaget nu på att göra en stor del av satsningarna på nordisk nivå.
– Det känns helt enkelt mer logiskt att vi gör den här typen av aktiviteter tillsammans, speciellt eftersom allt sker online nuförtiden. Exempelvis kör vi hela vår rekrytering till vårt Graduate Programme i hela Norden samtidigt, förklarar Patricia, som sedan ett år tillbaka även har rollen som Talent Advisor Lead Nordic.
Patricia Lerche
Titel: HR-chef.
Utbildning: Master HRM, Copenhagen Business School, examen 1994.
Hur skulle du beskriva Unilever med tre ord? “Global Purposeful Player
Ambassadörskap och att sprida medarbetarnas egna berättelser om hur det är att arbeta på bolaget, är en viktig del i Unilevers kommunikation med sina framtida talanger. Bland annat är bolagets högre syfte något som de anställda lyfter i sociala medier.
– Unilevers syfte är att göra en hållbar livsstil till en del av vardagen. Det är det som driver vårt företag och varumärke framåt – och det är också det som gör att vi som jobbar här trivs så bra.
Vad ger dig energi och mening? Vad får ditt hjärta att slå lite extra? De senaste åren har Unilever drivit en workshop för sina medarbetare som handlar om att hitta sitt inre syfte.
– Deltagarna delar sina livshistorier i små grupper, och utifrån de samtal som tar plats, skapar de sitt eget personliga högre syfte. Det handlar helt enkelt om att komma fram till vad det är som får dig att stiga upp varje morgon. Utifrån det syftet kan du sedan komma fram till vad du vill utveckla och vilken typ av arbetsuppgifter du vill fokusera på.
Att hjälpa medarbetarna att hitta sitt eget större syfte, är en del av bolagets omfattande arbete med trivsel och hälsa.
– Vi vill verkligen se till att våra anställda mår som bra som möjligt. Därför har vi exempelvis en hotline som de, eller någon i deras familj, kan ringa 24/7 om de behöver prata med någon. Jag tror att den möjligheten är särskilt uppskattad i pandemitider.
Patricia förklarar att Unilever ska vara en plats där de anställda känner att de kan växa och utvecklas under en lång tid framöver. Det innebär att man lägger mycket tid på frågor gällande hur framtidens arbetsplats kommer att se ut.
– Vi ser att många unga människor har ett nytt sätt att se på arbetslivet. Kanske vill de exempelvis jobba för flera företag samtidigt eller så vill de bara jobba säsongsvis. Innan pandemin bröt ut hade vi en anställd som ville ut och resa i världen och som undrade om det skulle gå att arbeta under vissa perioder under året. Hur kan vi fortfarande se till att de är en del av vår familj och vårt community? Det är den typen av frågor vi försöker att hitta svaret på, avslutar Patricia.
Unilever