2021-06-14
Lästid ca 2min
Foto: f Felicia Yllenius
Den goda smaken sitter inte bara i burgarna. Den sitter också i väggarna. MAX är familjeföretaget som tar hållbarhet på allvar. Här tillagas burgare samtidigt som klimatarbete och omtanke är en självklar krydda.
Det piper och det ropas inne på restaurangen. Burgare ska grillas och monteras. För de nyanställda på MAX är första veckan intensiv, men de är stolta över sitt företag som tar mycket ansvar. Det menar Lotta Zetterlund, personalchef. Med stort hjärta och engagemang vill man bli världens bästa burgarkedja.
– Det gick fort att bli ”maxifierad”, vi är som en jättestor familj! Hållningen är att det ska förbli ett familjeföretag i sju generationer. Och vi är bara inne på den andra så det kommer att vara ett betydelsefullt bolag långt in i framtiden. Det är häftigt att ägarna fortfarande är lika aktiva, synliga och superengagerade.
Namn: Lotta Zetterlund
Titel: Personalchef.
Utbildning: Fil mag personal- och arbetsvetenskap, Linköpings universitet, examen 1997.
Råd till ungdomar som är på väg in i arbetslivet? ”Kom i tid, var förberedd, visa engagemang, våga fråga, våga ställa krav, lyssna och ha skoj!”
Lotta Zetterlund började på MAX för fem år sedan. Hon gillar företagets driv och engagemang, och resan som de befinner sig på.
– Att bli nominerad till Årets karriärföretag känns jättehäftigt! Företaget har fått många utmärkelser under året men jag är stolt över att just detta faller på HR. Nomineringen hjälper oss ännu mer i vårt arbete och vi har vunnit mycket oavsett om vi sedan vinner eller inte. Det är också ett bevis på att vi fokuserar på rätt saker.
MAX strävar efter att vara ett hållbart företag och ett föredöme i branschen. Förutom ett omfattande miljöarbete tar de socialt ansvar och vill hjälpa de som ofta står långt från arbetsmarknaden. Det kan vara unga, nyanlända eller personer med funktionsvariationer.
– Vi är och ska vara en språngbräda ut i arbetslivet för många. Man ska jobba här och sedan sluta för att plugga vidare, resa eller jobba någon annanstans. Och kanske kommer de som lämnat tillbaka till oss i andra roller. Men många blir också kvar och gör karriär.
Employer branding-arbetet drivs efter en tydlig strategi med tydliga karriärvägar och ett mål att på kort tid kunna bli restaurangchef och så småningom partner. Ett steg på vägen är MAX Academy som är företagets egen utbildningsplattform.
– Våra hjältar är de som jobbar på restaurangerna, och vi vill göra allt för dem. De är den viktigaste tillgången och våra kulturbärare, säger Lotta och fortsätter:
– Jag får inspiration och energi av medarbetarna ute på restaurangerna. De är unga, hungriga och jag är imponerad av deras engagemang och driv. Att flippa burgare är inte enkelt och de ska klara av mer än så – det hade inte jag fixat i den åldern!
MAX tar också ett miljömässigt ansvar genom att betala tillbaka till jorden för det man förbrukar. Sedan 2018 är MAX verksamhet klimatpositiv, vilket innebär att företaget binder mer klimatgaser än vad hela värdekedjan släpper ut och samtidigt minskar sina utsläpp i linje med FN:s globala 1,5-gradersmål.
– Hela vårt tänk kommer från familjen Bergfors från början. Vi vill bli världens bästa burgarkedja och vägen dit är att göra världen lite godare. Både genom att servera de godaste burgarna och genom att vara en god kraft i samhället, säger Lotta och fortsätter:
– Genom stiftelsen Rättvis Fördelning så går 7-10 procent av MAX årliga vinst till projekt för behövande människor runtom i världen. Bland annat till en barnby i Senegal och medicinska kliniker på Haiti. Våra många fina initiativ bygger en stolthet i hela organisationen.
Max Hamburgare