2021-09-08
Lästid: Ca 2 min
Nominerad 2022
Årets Hederspris
Foto: Patrik Lundin
Mikromobilitet och teknikskifte på fordonsmarknaden sporrar Autolivs ambition att rädda liv. Framgången stavas innovationsförmåga. Det globala bolaget har en ledande marknadsposition och Per Ericson är nu nominerad till Årets hederspris.
Saving More Lives – att rädda fler liv – det är Autolivs vision och en stark drivkraft i bolaget. Bolaget utvecklar, tillverkar och marknadsför produkter som krockkuddar och säkerhetsbälten och är ledande på den globala marknaden.
– Att rädda liv är inte något som vi bara säger, utan något som vi verkligen känner och tror på. Vi hugger inte bara sten utan bygger katedraler här, menar Per Ericson, Human Resources & Sustainability, på Autoliv.
Per Ericson har varit på Autoliv i ett års tid och har tidigare haft olika ledande positioner inom stora bolag där hr-frågor varit en del av uppdraget. I år är han nominerad till Årets hederspris.
– Det är förstås alltid ett lagarbete. Vi har en passion och ett syfte, och till syvende och sist handlar det om att vi tillsammans får jobbet gjort. Därför är mitt uppdrag att attrahera de bästa och behålla rätt kompetens, över tid.
Så vad handlar employer branding om på Autoliv? Viktigast för Per Ericson är att skapa en arbetsplats som engagerar och involverar alla medarbetare.
– Om vi lyckas med det har vi tusen och åter tusen ambassadörer. Han menar att om alla 68 000 medarbetare pratar gott om Autoliv är det deras bästa reklamplats, vilket varit en framgångsfaktor under många år.
– Man känner sig delaktig och delar visionen och passionen – att rädda liv – det är min hjärtefråga. Vi har dessutom en bärande idé: it starts with me. Den är central i tron för att få många ambassadörer som pratar om Autoliv, både innanför och utanför företaget.
Tove Arrelid, Business Analyst, är nyanställd på Autoliv. Rollen är unik och svarar upp mot hennes intresse och förmåga, en bred tjänst där hon har fått ta ansvar tidigt.
– Jag attraherades av Autoliv då jag ville arbeta på ett globalt bolag med en uttalad innovationsagenda, som verkligen satsar på att ta fram nya saker med ett viktigt syfte. Jag jobbar med seniora ledare och får en bra inblick i hur bolaget styrs. Förutom att ta fram analyser och strategier, supportar jag koncernchefen och får vara med och driva strategiska initiativ globalt.
Autoliv är världsledande inom bil- och trafiksäkerhet. Framgången bygger på passionen för att rädda liv och på kontinuerlig innovation av ny teknik.
– Jag ser det som en lyx att jobba på ett globalt bolag. Den som är intresserad av att förstå världen, globaliseringen och vill jobba i en internationell miljö ska söka sig hit, säger Tove.
Tove berättar om Autolivs mission, som handlar om att utveckla säkerhetslösningar för alla som rör sig på vägarna – inte bara bilar.
– Det pågår ett skifte i trafikbranschen och det händer mycket spännande nu med självkörande bilar, elbilar och mikromobilitet som elcyklar och elsparkcyklar. Det lockade mig att komma nära produktinnovation där kvaliteten är viktig för våra produkter. Att Autoliv dessutom har en ledande position med över 40 procent marknadsandel ger oss en enorm chans att påverka utvecklingen framåt.
Tove Arrelid
Titel: Business Analyst, CEO Office.
Utbildning: Civilingenjör industriell ekonomi, Chalmers tekniska högskola, examen 2019.
Vilken innovation skulle du inte vilja vara utan? Vaccinet!
Antingen/Eller Elspark eller elmoppe?
Elspark
Elmoppe
Siffror
Bokstäver
Skog
Hav
Podd
Tidning
Per Ericsson
Titel: Executive Vice President, Human Resources & Sustainability.
Utbildning: Skogstekniker, Sveriges lantbruksuniversitet, examen 1986.
Vilken innovation skulle du inte vilja vara utan? Elektricitet
Antingen/Eller
Elspark
Elmoppe
Siffror
Bokstäver
Skog
Hav
Podd
Tidning
Autoliv