2021-09-28
Lästid ca 2 min
Nominerade 2022
Årets HR-direktör
Foto: Felicia Yllenius
Business Sweden hjälper svenska företag att öka sin globala försäljning och internationella företag att investera och expandera i Sverige. De består av 450 medarbetare spridda på 43 olika marknader runt om i världen.
Kombinationen av ett mandat och uppdrag från svenska staten och en privat konsultaffär gör oss unika och en arbetsplats som ingen annan, berättar Helena Herolf, Vice President Human Resources på Business Sweden.
– Vi kombinerar lokal marknadskännedom och djup kunskap inom internationalisering med kunnande om olika affärsekosystem, vilket gör att vi snabbt mobiliserar kompetens utifrån kundernas behov.
Helena Herolf
Titel: Vice President Human Resources.
Utbildning: Handelshögskolan i Stockholm, Master of Business Administration, examen 2005.
Vart går resan när världen öppnas upp igen? ”Då reser jag med familjen till Medelhavet, till något ställe nära havet med möjlighet till tennis och golf som alla gillar!”
Helenas uppdrag, tillsammans med sitt hr-team, är att bidra till företagets framgång genom ett proaktivt och affärsnära hr-arbete där talangförsörjningen är helt avgörande. Helena började som hr Business Partner på Business Sweden för fem år sedan och lockades då av den internationella kontexten och affären. I år är hon nominerad till Årets hr-direktör inom Employer Branding.
– En viktig del i vårt uppdrag är att vara ett nära stöd till våra chefer som verkar på våra marknader hela vägen från San Francisco i väst till Sydney i öst. Genom gemensamma ramverk och processer för karriär – och utveckling vill vi fortsätta bygga en stark kultur av samarbete, och det är vanligt att medarbetare byter marknad, inte sällan med familj och barn. Här kan vi erbjuda spännande möjligheter om man vill utvecklas vidare i organisationen och samtidigt utforska en ny kultur och marknad.
För Helena har det varit viktigt att jobba inifrån och ut i employer branding-arbetet.
– Det var en härlig känsla att presentera resultatet av detta arbete till organisationen och se vilket engagemang och vilken stolthet som kom fram. Det är så tydligt att våra medarbetare och chefer måste utgöra kärnan av vårt employer branding-arbete, och det tror jag är extra viktigt i en kunskapsorganisation som vår. Det är vi alla som attraherar nya medarbetare till organisationen, och vi har en kultur med ett starkt ägarskap och involvering från våra chefer när vi rekryterar nya talanger till våra team.
Business Sweden söker talanger som vill arbeta i globala team, hands on och med affärsnära problemlösning för att möjliggöra företagens internationella expansion, i Sverige eller på utlandsmarknader. Vårt övergripande mål att stärka svenskt näringsliv och i förlängningen bidra till sysselsättning och välfärd genomsyrar också kultur och värderingar.
Här är man också del av en global och diversifierad organisation med kollegor som representerar mer än 40 nationaliteter. Det här utgör en otrolig kraft att bygga diversifierade team som gör bolaget ännu bättre på den analys och problemlösning som utgör leveransen.
– Hos oss är du en ”global citizen” med världen som ditt arbetsfält, och det fortsätter ofta när medarbetare väljer att ta nästa steg utanför Business Sweden. Inte sällan blir nästa roll i ett svenskt tillväxtbolag, eller i andra spännande roller kopplade till internationalisering, handel och global försäljning. Jag blir stolt och glad när jag ser detta, det är ett kvitto på att vi lyckats som arbetsgivare.
Business Sweden