2021-11-08
Estimerad lästid ca 2 min
Foto: Aller media
Aller medias olika varumärken arbetar alla mot samma mål: Att ge Sveriges kvinnor ett rikare liv. Det målet gäller även för Årets HR-personlighet Joakim Romanus.
– Jag vill att alla medarbetare ska längta efter att få bidra till en bra arbetsplats.
I grunden är Joakim Romanus doktor i psykologi och mycket intresserad av beteendevetenskap. 2017 tog han med sig sina kunskaper till Aller media, tillsammans med en vilja att omsätta dem i mediebolaget som stod inför många och stora utmaningar i och med digitaliseringen.
Joakim Romanus
Titel: HR- och kommunikationsdirektör.
Utbildning: PhD i ekonomisk psykologi vid Göteborgs universitet 1997.
Vilken tidning skulle du helst själv vilja intervjuas i? ”New York Times, då har man väl nått många? Eller kanske Surfnytt, vindsurfing är en av mina passioner!”
Joakims ledarskap drivs mycket av forskning och beprövad metodik, och han tror att skapandet av en bra företagskultur handlar om att blanda långsiktiga och kortsiktiga åtgärder.
– Först måste man ha långsiktiga planer, det vill säga en värdegrund och ett ”Why?”, alltså det som gör att medarbetarna går upp ur sängen på morgonen. I vårt fall är det att ge Sveriges kvinnor ett rikare liv. Men det långsiktiga måste också blandas upp med mer kortsiktiga åtgärder som jag kallar för tomtebloss. De fungerar som kulturbärare och ska passa ihop med
ens ”Why?”. Ett exempel är när vi skulle välja julklapp till våra anställda. Det behövde vara något som både är hållbart och som passar ihop med vårt mål att göra Sveriges kvinnor rikare. Den här gången valde vi att donera pengar till Tjejzonen.
Som HR- och kommunikationsdirektör brinner Joakim inte bara för att stärka Sveriges kvinnor, utan även för att göra Aller medias medarbetare bättre på att leda sig själva. Koncernen har infört konceptet Life@Allermedia, som innebär att medarbetarna både jobbar hemifrån och på kontoren i Stockholm och Malmö och får vägledning och coachning på båda ställena.
– Vi vill gå bortom frågor som ”Vilka hälsosatsningar måste jag vara med på?” eller ”Hur håller jag effektiva videomöten?”. Vi satsar på en självledarskapsutbildning och försöker skapa en längtan efter att bidra. Det sägs att alla måste bidra till att skapa en bra arbetsplats, men frågan är hur man får folk att längta efter att hjälpa till att göra arbetsplatsen bra för sina kollegor. För visst, vår vision är att ge Sveriges kvinnor ett rikare liv, det brinner alla för, men att längta efter att få bidra till oss som arbetsplats, det är en annan sak.
Print-tidning
Digitalt magasin
Djävulen bär Prada
The Bold Type
Följa på Instagram
Läsa en blogg?
Podcast
Youtube?
Aller media både finns till för kvinnor och drivs av kvinnor. De har 75 procent kvinnliga medarbetare varav en del är ingenjörer, en grupp som är hett eftertraktad hos företagen som vill rekrytera unga talanger. När Aller media mäter sin medarbetartrivsel på en 100-gradig skala har resultatet gått från -48 till +27 på tre år.
– Alla här är ganska grundade i sig själva och är generösa och öppna med sina fel och brister, men även med sina styrkor. Vår kultur är affärsdriven samtidigt som den är varm och tillåtande.
Det är som en blandning mellan ett mediehus, it-bolag och reklambyrå, och allt genomsyras av att vi allihop vill göra något bra för Sveriges kvinnor.
Aller