2021-11-08
Estimerad lästid ca 2 min
"Årets innovatör"
Foto: Kristofer Hedlund
Trafikverket tar fram innovativa sätt att möta framtidens medarbetare – relationsbyggande digitala möten är ett exempel. Filmer på temat ”På väg till jobbet” ger en känsla av hur det är att arbeta på myndigheten.
Trafikverket ser till att transportsystemet fungerar så att det är enkelt att resa och transportera varor för alla i hela Sverige. Kompetensutveckling och innovation spelar en viktig roll på myndigheten som står inför stora förändringar. Digitaliseringen av järnvägens signalsystem är en av dem. Emil Adén ansvarar för rekryteringen och att stärka attraktionskraften på myndigheten som har 150 olika yrkesroller och en rad internationella åtaganden.
Emil Adén
Titel: Enhetschef attrahera och rekrytera.
Utbildning: Master of Science in Business Administration and Economics, Growth Through Innovation and International Marketing. Linnéuniversitetet, examen 2008.
Destination du vill besöka: ”Jag skulle vilja uppleva Rom och Vatikanstaten.”
Emil har korats till Årets innovatör inom employer branding. Detta för att han vågar tänka på ett nytt sätt och genomdriva innovativa idéer i strävan mot myndighetens långsiktiga rekryteringsmål.
– Det handlar inte om innovation i marknadsföringskoncept, snarare att vi har valt att jobba med en tydlig målsättning och lyckats få till ett högre tryck i frågan. Vi har gått upp över 180 placeringar på Universums rankinglistor sedan vi implementerade vår nya strategi, och klättrat på it-sidan där vi inte har funnits med tidigare, säger Emil och fortsätter:
– Det gäller att ständigt vara nyfiken och tänka hur vi kan göra saker och ting bättre. Hur kan vi förbättra kandidatupplevelsen? Hur ser rekryteringsbehovet ut, är det fortfarande de här grupperna vi ska fokusera på i framtiden? Vi kan inte slappna av bara för att det går bra för oss nu.
Råd till de som ska välja arbetsgivare:
”Välj med omsorg vilken typ av arbetsgivare du vill vara hos. Ett jobb är inte bara ett jobb – det är en del av ditt liv.”
Just nu jobbar myndigheten på en teknisk lösning inför morgondagens möten med potentiella medarbetare. Tidigare har det fysiska mötet varit av stor vikt inom employer branding, nu blir det alltmer digitalt.
– På den ena sidan har vi det fysiska mötet och på den andra har vi sociala medier som Linkedin och Facebook. En individ eller den stora massan. Vi vill få ytterligheterna att mötas så att vi får en djupare relation med studenterna i en digital kontext. Vi vill att Trafikverket är med när det är dags för dem att söka jobb. Vi vill få till ett personligt möte i form av exempelvis föreläsningar där båda parterna känner att de får en relation, säger Emil och fortsätter:
– Jag tror att det kommer bli väldigt bra när det är klart. Förhoppningsvis har vi lösningen på plats under 2022.
Emil väljer:
Tåg
Buss
Te
Kaffe
Storstaden
Landet
Podd
Tidning
I höst släpper Trafikverket fem nya filmer på temat ”På väg till jobbet” som kommer att visas i olika sociala kanaler. Myndigheten har spelat in sammanlagt fjorton filmer som går att hitta på Youtube under Trafikverket eller på hemsidan under rubriken ”På väg till jobbet”.
– Vi paketerar vår verksamhet i olika marknadsföringskampanjer, och vi ser att det väcker känslor. Här har vi exempelvis en journalist som ställer utmanande, roliga och udda frågor till våra medarbetare med olika yrkesroller från våra verksamheter, säger Emil och avslutar:
– På så sätt får du en bild av hur det är att jobba hos oss på Trafikverket.
Trafikverket