2021-11-29
Estimerad lästid ca 2 min
Nominerad 2022
"Årets HR-direktör"
Foto: SEB
Genom att göra ”people” till en del av sin affärsstrategi har SEB hittat nyckeln till ett framgångsrikt HR-arbete. Det menar SEB:s Jeanette Almberg, som är nominerad till Årets HR-direktör.
Jeanette Almberg, som har en bakgrund inom telekombranschen, började på SEB 2008. Innan hon klev in i rollen som personaldirektör för fem år sedan, hade hon haft olika chefspositioner inom banken, bland annat som vd för SEB Kort.
– När jag fick frågan om jag ville leda vårt HR-arbete kändes det som ett rätt nästa steg. Jag har alltid varit intresserad av ledarskapsfrågor och förstått vikten av att ha rätt person på rätt plats för att skapa värde.
Jeanette Almberg
Titel: HR-chef.
Utbildning: Civilekonom, Linköpings universitet, examen 1988.
Kan du berätta något om SEB som kanske inte alla känner till? ”Jag tror inte att alla vet att vi är hela 165 år.”
Jeanette berättar att hon driver HR-arbetet med utgångspunkt i att människorna är kärnan i SEB:s hela affärsplan. Hon har jobbat mycket med att se till att alla planer och mål man har inom HR utgår från det som verksamheten behöver och vill göra.
–Sedan jobbar jag mycket med kommunikation, för hur vi kommunicerar externt och internt har stor påverkan på medarbetarna. Om man som medarbetare vet varför man har de mål man har och också ser att bolaget man jobbar för uppskattas av andra, blir det också roligare att komma till jobbet, säger hon och fortsätter:
– Med bakgrund som chef i olika delar av banken så hade jag också god insikt i hur det var att vara mottagare av de initiativ och processer som HR utformade. De insikterna har sedan styrt mig mycket i ledningen av HR-funktionen.
“Att ha rätt person på rätt plats är A och O”
Hur får vi en effektivare rekrytering? Och hur blir vi bättre på att rikta vår employer branding mot de grupper vi behöver framåt? Det är exempel på frågeställningar som Jeanette och hennes team jobbar med.
– Vi arbetar mycket med att modernisera vår verksamhet. En jätteutmaning inom bank och finans är den kompetensutveckling vi kräver för att alla medarbetare ska vara trygga i de digitala verktygen, säger hon och fortsätter:
– Därför har jag varit med och utvecklat SEB Campus, en läroplattform där vi ser till att medarbetarna kan göra sin utbildning var de vill och när de vill digitalt. Där finns all form av lärande de behöver, allt från ”micro-learnings” till högkvalitativa kurser från de stora internationella lärosätena.
Jeanette väljer:
Distans
Kontor
Skog
Hav
Förrätt
Efterrätt
Spontan
Strukturerad
Enligt Jeanette är det en tradition inom SEB, som funnits med sedan starten för 165 år sedan, att stötta människor i att förverkliga sina ambitioner.
– Det kan vara allt från att hjälpa en privatperson som vill köpa en ny bostad till att se till att ett företag kan expandera. Det handlar om att ha långsiktiga relationer som sträcker sig över tid och skapar hållbart värde. Det är även så vi jobbar med våra medarbetare, där de kan kliva in i ett uppdrag för att kanske sedan hamna någon helt annanstans inom banken. Många av våra anställda stannar länge hos oss.
Jeanette beskriver sina år som HR-chef som intensiva, men också otroligt belönande eftersom organisationen ser och uppskattar de förändringar som HR har drivit fram.
– Nu ser vi att people-frågan är på bankens agenda hela tiden och en del av vår väg framåt.
SEB