2023-12-07
Text: Tina Lindström Carlsson
Foto: Patrik Lundin
Employer Branding Awards 2024
Årets Employer Branding Team
SEB och företagets employer branding-arbete har genomgått stora förändringar mot att bli mer datadrivna, både internt och i kontakten med framtida medarbetare. Befintliga chefer och medarbetare vässas i sin kompetens inom digitala kanaler.
Malin Brant Lundin är sedan 2020 global chef för employer branding och ansvarar för att stärka SEB:s varumärke som arbetsgivare. Julia Holmström ansvarar sedan våren 2021 för digitala kanaler och ser till att SEB syns där målgrupperna finns.
– Det innebär bland annat att titta på trender, driva pilotprojekt och hitta nya arenor att utforska, säger Julia.
Malin Brant Lundin.
Titel: Head of Employer Branding.
Utbildning: Magisterexamen i ekonomi med inriktning marknadsföring och kommunikation, Uppsala universitet, examen 2003.
Hur samlar du energi? ”Träning är det bästa sättet att koppla av och få ny energi på. Vi bor naturnära och jag springer gärna i skogen eller vid sjön.”
Vad är det bästa med ditt jobb? ”Vi jobbar globalt och nära andra marknader och det är en ynnest att få möta så många människor, allt från unga talanger till de som varit yrkesverksamma i många år.”
Julia Holmström.
Titel: Digital Media Manager.
Utbildning: Magisterexamen i ekonomi, Hanken Svenska handelshögskolan. Examen 2017.
Fritidsintresse: ”Jag trivs ute i naturen och spenderar mycket av min fritid på lantstället där jag renoverar, odlar och samlar energi.”
Berätta om något som kanske inte är allmänt känt om SEB: ”Vår tidigare vd och koncernchef, Annika Falkengren, började sin karriär som deltagare i SEB:s traineeprogram.”
SEB har byggt upp en långsiktig employer branding-strategi och har teammedlemmar över hela världen som jobbar aktivt med frågorna. Det handlar både om hur de attraherar nya talanger till företaget och hur de som redan jobbar på SEB kan känna ett engagemang och vara ambassadörer. Nu har SEB vunnit titeln Årets Employer Branding-team.
– Vi jobbar tätt ihop med marknad, kommunikation och HR. Samtidigt jobbar vi nära verksamheten och är lyhörda för vilka behov som finns. Viktigt för framgångarna är också att högsta ledningen har ett stort engagemang i frågorna, säger Malin.
”SEB är en av Nordens största arbetsgivare inom tech.”
Förutom mässor och events är en stor del av arbetet digitalt för att attrahera fler medarbetare, inte bara studenter utan även yrkesverksamma. Tech är ett särskilt område som SEB uppmärksammar.
– Vi har även en dataanalytiker i vårt team för att mäta effekterna av det vi gör och styra mot de aktiviteter som ger bäst resultat. SEB är en av de största arbetsgivarna inom tech och vi behöver kontinuerligt rekrytera fler talanger. Och vårt arbete har gett resultat, vi får i genomsnitt 50 procent fler ansökningar jämfört med tidigare, säger Malin.
– Vi skapar långsiktiga relationer till talangerna genom skräddarsydd kommunikation i olika kanaler, digitala likväl som fysiska. Det handlar exempelvis om att nå dem som inte aktivt söker jobb men som vi kan locka över med vår företagskultur och värdegrund. Just nu driver vi ett pilotprojekt med team-medlemmar från employer branding och talent acquisition i Sverige och Baltikum som specialiserar sig inom det digitala. Syftet är att jobba mer datadrivet över båda teamen, säger Julia.
Malin väljer
Spontan
Strukturerad
Storstaden
Landet
Skogen
Havet
Podacst
Bok
Julia väljer
Spontans
Strukturerad
Storstaden
Landet
Skogen
Havet
Podacst
Bok
SEB Social Media Ambassador Academy är en global satsning för alla inom SEB. Medarbetarna rustas exempelvis i hur de kan stärka sina personliga varumärken på Linkedin och hur de gör för att vara aktiva i sina nätverk och attrahera talanger till SEB.
– Syftet är att uppmuntra fler av våra medarbetare och chefer till att dela vardagen på SEB och berätta om allt fantastiskt vi gör, säger Malin.
SEB