2021-11-29
Estimerad lästid ca 2 min
Nominerad 2022
Årets employer branding-person
Foto: SEB
Bankkoncernen SEB når ut till omvärlden genom nära samarbete med skolor, universitet och partners, egna bloggar samt interaktiva dialoger och digitala liveintervjuer. Medarbetarna och deras berättelser lyfts i sociala kanaler.
SEB är en ledande nordeuropeisk bankkoncern med drygt 15 000 anställda världen över. Malin Brant Lundin leder sedan hösten 2020 bankkoncernens employer branding-arbete.
– En viktig del av arbetet är att visa på varför det är meningsfullt att jobba på SEB. Vårt syfte är att hjälpa företag och människor att förverkliga sina idéer, och innovation, entreprenörskap och internationell utblick är en del av bankens dna, säger hon och fortsätter:
– Kulturen på SEB är varm och välkomnande. Här finns en stor variation av yrkesroller och personer med olika bakgrund och åldrar. Det är en diversifierad arbetsstyrka som ger mycket intryck och gör det spännande att arbeta här. Jag lär mig massor hela tiden, säger hon.
Malin Brant Lundin
Titel: Global Head of Employer Branding.
Utbildning: Civilekonom, magisterexamen inom ekonomi, inriktning marknadsföring. Uppsala universitet, examen 2003.
Boktips: ”Boken ’Hjärnstark’ av Anders Hansen gav mig en aha-upplevelse. Den handlar om vikten av motion, sömn och återhämtning och om hur det får din hjärna att fungera bättre.”
Malin har vunnit priset Årets nykomling inom employer branding. Hon har en bakgrund inom marknadsföring och kommunikation på stora globala företag.
– Jag tror på att jobba krossfunktionellt. För mig är det viktigt att HR, marknadsföring, kommunikation och affärsverksamheten jobbar tätt tillsammans för att få till employer branding på bästa sätt. Arbetet utgår från företagets övergripande strategi och det är av yttersta vikt att det bedrivs för att uppfylla affärsverksamhetens behov, säger hon.
“Medarbetarna är våra bästa språkrör.”
Just nu arbetar Malin och hennes kollegor intensivt med att fånga upp medarbetarnas berättelser och lyfta dem i artikel- och video-format på hemsidan och olika sociala kanaler. Medarbetarna får även verktyg att själva dela sina berättelser.
– Medarbetarna är våra bästa språkrör. Jag har mött så många som verkligen är stolta över att arbeta på SEB, och kan vi förmedla de berättelserna till marknaden kan vi komma långt, säger Malin.
Malin väljer:
Landet
Staden
Spontan
Strukturerad
Kontoret
Distans
Soluppgång/Solnedgång
Solnedgång
SEB är en av de största it- och tech-arbetsgivarna i Sverige. Åtta olika talangprogram för studenter och unga yrkesverksamma öppnar upp möjligheter att påbörja sin karriär inom koncernen. En rad åtgärder syftar till att fånga upp ännu fler talanger till bankkoncernen.
– Det händer mycket spännande. För andra året utlyser vi inom kort The Tech Talent of the Year. Vi anordnar även Big Data Challenge, hackatons, innovationstävlingar och samarbetar bland annat med den ideella föreningen Pink Programming. Och i höst har vi lanserat en helt ny extern tech-blogg där våra specialister inom området ger en inblick i vad som händer inom bankvärlden, säger Malin och fortsätter:
– Sista torsdagen varje månad sänder vi intervjuer via SEB Career på Instagram. Då genomförs en liveintervju med en medarbetare som berättar om sitt arbete på SEB samtidigt som vi lyfter viktiga och aktuella frågor som banken jobbar med. Tittarna bjuds in till att interagera och ställa frågor medan intervjun pågår. Det ger en äkta och avskalad bild av hur det är att jobba på SEB.
SEB