2021-11-29
Estimerad lästid ca 2 min
Nominerad 2022
Årets hederspris
Foto: Kristofer Hedlund
För att nå ut till de rätta målgrupperna. tar Trafikverket hjälp av data, grundliga undersökningar och intervjuer av befintliga medarbetare. Det har gett goda resultat för myndigheten som nyanställer på löpande band.
Trafikverket anställer runt 1 500 personer per år – viket innebär närmare en ny medarbetare per timme räknat på en årsarbetskraft. I februari 2021 gick enheterna för rekrytering och arbetsgivarprofilering samman i en grupp med Emil Adén som enhetschef. Gruppen består av 37 personer med fokus på att attrahera och rekrytera nya medarbetare till myndigheten.
– Vi har nu både det långsiktiga som handlar om att bygga relationer och kommunicera till den stora massan. Samtidigt möter vi också individen och rekryterar för en specifik roll, säger Emil och fortsätter:
– Det är en spännande utmaning att sammanfoga delarna på ett bra sätt.
Emil Adén
Titel: Enhetschef inom HR kompetensförsörjning.
Utbildning: Master of Science in Business Administration and Economics, Growth Through Innovation and International Marketing, Linnéuniversitetet, examen 2008.
Råd till den som är ny på jobbet: ”Ta dig tid att lära känna dina kollegor. Om ni inte kan träffas, ta en online-kaffe och boka upp tid för att chatta.”
Emil som började sin bana på Trafikverket 2018 är nominerad till Årets hederspris inom employer branding. På knappt tre år har Emils team sett till att Trafikverket gått från knappt 20 000 till snart 70 000 följare på Linkedin, samtidigt som medarbetarengagemanget har ökat med över 500 procent. Events och mässor har flyttats till digitala plattformar under coronapandemin.
– Bakom mig finns ett dedikerat team som är superduktiga. Kommunikationsteamet tittar på själva paketeringen – vad vi vill nå ut med och hur det lirar med övrig kommunikation på Trafikverket. Vi rekryterar mycket till svåra positioner och att plocka in nya medarbetare är ett stort arbete. Där har vi 23 rekryterare och administrativt stöd till dem. Även om jag gör kartan och ger ut kompassriktningen är det upp till var och en vilken väg de tar dit, och det är resultatet som räknas, säger han.
Myndighetens framgångar ligger till stor del i att lita på data, göra omvärldsanalyser, små undersökningar med fokusgrupper och större i samarbete med olika företag, menar Emil. Det handlar både om att ta tillvara på datan och att titta internt på vad medarbetarna tycker är positivt med att jobba på Trafikverket. Sedan går vi ut och saluför det, säger han och fortsätter:
– Vi har haft ett otroligt bra resultat och att vara bland topp 20 inom våra prioriterade grupper flera år i rad är vi stolta över! Bland de personer vi söker ska vi vara attraktiva, och det ser vi att vi är. Och jag tror att det är en stor anledning till att jag nu har blivit nominerad till Årets hederspris.
Under coronapandemin har många jobbat hemifrån och resor har ersatts av digitala möten.
– Vi kommer att vilja jobba hemifrån mer samtidigt som det finns ett uppdämt behov av att ses. När det gäller kontorens framtid så tror jag att det är synnerligen viktigt att få till mötesplatser snarare än att bara vara ett traditionellt kontor. Vi behöver hitta en bra mix i det, säger Emil och fortsätter:
– Trafikverket erbjuder exempelvis bidrag till sina anställda som jobbar hemifrån med möjlighet att köpa bord, stol och lampa. Det har blivit väldigt uppskattat.
Trafikverket