2022-06-17
Lästid ca 2 min
Employer Branding Awards 2023
Årets hederspris
Foto: Kristofer Hedlund
BillerudKorsnäs expanderar och satsar stort på den amerikanska marknaden. Det gör att det svenska skogsindustriföretaget fokuserar mer än någonsin på kompetensutveckling och att säkerställa att både behålla och rekrytera fler talanger.
Skogsindustriföretaget BillerudKorsnäs växer och satsar nu stort på den amerikanska marknaden. Företaget gjorde ett förvärv i Nordamerika som blev klart våren 2022. Paulina Ekvall är personal- och kommunikationsdirektör och arbetar dedikerat med den övergripande integrationen av två företag, så som gemensamma processer och HRIS-plattformar, värderingar och ledarskap, att säkerställa att företaget får en gemensam kultur.
– Det är en stor transformation som pågår fram till 2030. Förvärvet innebär att vi blir ett betydligt större bolag som har en tyngd på den amerikanska marknaden. Vi kommer att jobba mer globalt även om vi är ett svenskt bolag i grunden. Och på den resan finns det stora karriärmöjligheter. Vi behöver få in ny kompetens för att kunna hantera både integration och transformation i Nordamerika.
Paulina Ekvall
Titel: Executive Vice President HR and Communications.
Utbildning: Personal- och arbetslivsprogrammet, Lunds universitet, examen 1993.
Vad eller vem inspirerar dig? ”Mitt fantastiska team – de är
outstanding!”
Expansionen innebär att BillerudKorsnäs stegvis konverterar pappersmaskiner till kartongmaskiner för att förse den amerikanska marknaden med högkvalitativa förpackningsmaterial.
– BillerudKorsnäs ligger rätt i tiden. Vi tar fram papper och förpackningsmaterial som utmanar konventionella förpackningar för en hållbar framtid, säger Paulina och fortsätter:
– Vi gör ständigt förbättringar och hållbarhet ska synas i allt från vår bilpark och produktion till vårt ledarskap. Ett exempel är våra sju produktionsenheter i Sverige och Finland som drivs till 97,3 procent av biobränsle. Vi har också ett
samarbete mellan bruket i Karlsborg och Luleås tekniska universitet om bio-CCS, det vill säga hur vi kan fånga in biogen koldioxid från våra egna utsläpp och lagra dem i berggrunden.
BillerudKorsnäs är ett internationellt företag som omsätter 37,2 miljarder kronor. De har 6 200 medarbetare i drygt 20 länder och kunder i över 100 länder.
– För oss är det viktigt att alla får växa och utvecklas, och därför fokuserar vi mycket på karriärmöjligheter inom bolaget. Vi har medarbetare som börjat som sommarjobbare eller trainee och som nu jobbar i höga chefspositioner eller specialistfunktioner inom olika områden, säger Paulina och fortsätter:
– Ett bra ledarskap skapar en bra medarbetarupplevelse. Därför har vi utbildat 400 ledare globalt i hållbart ledarskap. Alla ska orka och vilja vara ledare, länge, och ha de rätta verktygen. Nästa steg är att arbeta vidare med hållbara medarbetare.
”Ett bra ledarskap skapar en bra medarbetarupplevelse”
Paulina väljer:
Strukturerad
Spontan
Staden
Landet
Kaffe
Te
Podd
Tidning
Paulina är nominerad till Årets hederspris inom employer branding. Hon har jobbat med frågorna under många år och poängterar vikten av en ledning som backar upp arbetet för att kunna attrahera rätt kompetens.
– Employer branding är hjärtat i vår företagsstrategi, och det roligaste som finns är att leda andra människor – jag får mycket energi av det.
Billerud