Årets employer branding-företag

Ellos Group

Ellos Group utvecklar både chefer och medarbetare

2022-06-16

Lästid ca 2 min

HR-teamet i Ellos ljusa lokaler.

Employer Branding Awards 2023

Årets employer branding-företag

Foto: Julia Sjöberg

Det svenska e-handelsföretaget Ellos Group värnar sin historia och den interna kulturen när de tar sikte mot framtiden. Kulturen är starkt förankrad i företaget och bygger mycket på glädje och gemenskap.

Ellos Group med varumärken som Jotex, Ellos och Homeroom har verksamhet i Sverige, Norge och Finland, samt på utvalda marknader i Europa. Charlotte Nord, Monica Wikendal och Martin Carlberg jobbar alla inom HR på e-handelsföretagets huvudkontor i Borås.
– Ellos Group är ett spännande företag där det händer mycket, och det är en arbetsgivare som står för bra saker, säger Monica.
– Mixen av att hela tiden utvecklas till det bättre i kombination med den sociala biten gör att jag fortsätter jobba här, säger Martin.
– Jag började mars 2022 och imponeras av många saker, bland annat av företagets tidiga resa från traditionell postorder till e-handel. HR och employer branding är viktigt och får ta plats på Ellos Group, säger Charlotte.

Martin Carlberg

Titel: HR Business Partner.
Utbildning: Fil. kand. i Personal- och arbetslivsfrågor, Örebro universitet/University of Stirling, examen 2001.

Monica Wikendal

Titel: HR Business Partner.
Utbildning: Linjen för Personal- och arbetslivsfrågor. Göteborgs Universitet, examensår 1992.

Charlotte Nord

Titel: HR Director.
Utbildning: Personal- och arbetslivsprogrammet, Högskolan i Kristianstad och Lunds universitet, examen 2001.

Medarbetarna i fokus

Ellos Group har nominerats till Årets employer branding-företag. Charlotte, Monica och Martin är aktiva i frågorna kring arbetsgivarvarumärket som engagerar hela företaget.
– Det är ingen enskild HR-fråga. Employer branding är en viktig del i vår affärsutveckling och bidrar till att knyta till oss rätt kompetens och medarbetare. Liksom många arbetsgivare i branschen märker vi att det finns en annan
rörlighet på arbetsmarknaden än tidigare. Det gör att vi behöver stärka vårt redan attraktiva varumärke både för kommande rekryteringar men även för våra medarbetare, säger Charlotte.
– Vi jobbar för att öka synligheten såväl utåt som internt, och signalerna är positiva. Vi ser att vi får fler jobbansökningar både för våra utannonserade tjänster och interna ansökningar. Sedan visar våra pulsmätningar en ökad intern medarbetarnöjdhet, vilket är kvitton på att vi gör ett bra jobb, säger Martin.
– Inom Ellos Group stärker vi vår strategi kring employer branding, och en del av det arbetet utgörs av att att se över medarbetarens möjlighet att växa och utvecklas över tid inom företaget. Att kunna erbjuda medarbetare en road-map för kompetens- och karriärsutveckling är viktigt och någonting som vi påbörjat ett aktivt arbete med, säger Charlotte.

“Ellos Group är en arbetsgivare som står för bra saker”

En stark och varm kultur

Den interna kulturen på Ellos Group är ett område som grundaren Olle Blomqvist jobbat medvetet med ända från start. Värderingarna skrivs ”HEJ” och står för “Humble winners”, “Entrepreneurs since 1947” och “Joy in creating happiness”.
– Ordet hej är grundstenen i våra värderingar. Våra nyanställda tycker det är trevligt att vi hälsar med ett ”hej” fastän vi inte känner varandra. Vi vill behålla den kulturen eftersom det skapar gemenskap och därför har vi tagit in det i våra värderingar, säger Monica.
– Vi har även ett gediget ledarskapsprogram för att ge våra chefer en bra grund i att leda Ellos Group. Programmet bygger mycket på att stärka vår kultur och våra värderingar. Det ger chefer förutsättningar att fortsätta bygga företaget tillsammans med medarbetarna, säger Monica

– Vår kultur är en del av vårt varumärke och oerhört viktig för oss att fortsätta jobba med framåt. Ett kulturarbete och våra värderingar är ingenting som vi kan ”bocka av” och känna oss klar med, utan det är ett kontinuerligt arbete som vi gör över tid. Omvärlden och marknaden förändras och då behöver vi re-definiera vår kultur, våra värdeord och vara överens om vad HEJ betyder för oss alla idag. Det är någonting vi gör tillsammans med våra medarbetare, säger Charlotte.

 

Friskvård för alla

Att behålla medarbetarna och främja ett hållbart arbetsliv är viktigt för Ellos Group. Därför erbjuds medarbetarna bland annat ett brett utbud av aktiviteter inom friskvård.
– Vi satsar mycket på friskvård, och vi har ett brett utbud av aktiviteter så att det ska finnas något för alla, säger Monica.
– Vi har skapat en bra företagskultur och en stor gemenskap i att vi gör saker tillsammans, säger Martin.

Text: Tina Lindström Carlsson

Ellos Group

Ellos Group är Nordens ledande e-handelsgrupp med e-handelsplatserna Ellos, Jotex, Stayhard och Homeroom. I nära relation med våra miljontals kunder strävar vi ständigt efter att utveckla och erbjuda attraktiva och hållbara erbjudanden inom mode och hemprodukter för hela familjen. För oss är kunden alltid i fokus. Med innovation, kreativitet och hållbarhet söker vi ständigt nya vägar i stort och smått. Ellos Group, med huvudkontor i Borås, är verksamt i samtliga nordiska länder och på utvalda marknader i Europa. Ellos Group har ca 600 medarbetare och omsätter runt 3,6 miljarder SEK.

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar:

Caverion
På Caverion är du med och skapar smarta och hållbara omgivningar
Läs mer
Marie Hansson sitter i en soffa på Accentures kontor.
Accenture
”Många får vänner för livet på Accenture”
Läs mer
Eva Fröberg i Pulsens ljusa lokaler.
Pulsen
Pulsen Group – långsiktig framgång
Läs mer
Veidekke
Den unika kulturen på Veidekke attraherar talanger
Läs mer