Årets employer branding-företag

SKF

Nya miljöer främjar innovation på SKF

2022-12-20

Lästid ca 2 min

Nominerade 2023

Årets employer branding-företag

Foto: Julia Sjögren

Det nya energieffektiva och aktivitets baserade huvudkontoret är ett led i digitaliseringsresan för SKF. Miljön öppnar upp för oväntade möten och nära samarbeten mellan både kunder och olika funktioner i bolaget.

SKF finns representerade i fler än 130 länder och är en ledande leverantör av kundanpassade lösningar inom lager och tätningar. Sabine Hergenröder, Employee Engagement Manager EMEA, och Fredrik von Elek, personaldirektör och vice vd för SKF Sverige, lyfter innovationskraften och den goda anda som finns i industriföretaget.
– Innan jag började på SKF var jag egenföretagare, och jag märkte snabbt att entreprenörskap är välkommet här. SKF ger mig frihet att agera i en global miljö som främjar initiativ och innovation. Samtidigt har jag ett globalt team som hjälper mig och som delar med sig av sin kunskap, säger Sabine.

Sabine Hergenröder

Titel:

Utbildning:

Media Management, Hanover University of Music, Drama and Media. Department of Journalism and Communication Research, Tyskland, examen 2006.

 

Smultronställe:

”Västkusten.”

Kreativ miljö

I slutet av sommaren flyttade industriföretaget in i nya energieffektiva lokaler med aktivitetsbaserade utrymmen. Inför det nya huvudkontoret i Göteborg fick medarbetarna tycka till om vad de vill ha ut av den framtida arbetsgivaren och arbetsplatsen.

– Vi kallar det ”the new way of working”. Huvudkontoret är även anpassat efter den digitala transformationen. Du hittar det exakta rummet utefter ditt behov och möter nya människor som du inte träffat tidigare vilket uppmuntrar till samarbeten över olika avdelningar. Huvudkontoret är en öppen plats som även välkomnar våra kunder till samarbeten i innovativa miljöer, säger Sabine.

– Vi har yogarum, tysta rum och ett mötesrum med enbart motionscyklar. Soffor, café och rum med bord för spontana möten. Upplägget uppmuntrar oss och våra medarbetare att vara fysiskt aktiva och samtidigt aktiva i sinnet, och ger förutsättningar för skapande och kreativitet, säger Fredrik.

Fredrik von Elek

Titel:

Personaldirektör och vice vd för SKF Sverige AB.

 

Utbildning:

Högskoleingenjör, Chalmers tekniska högskola, examen 1990. Marknadsekonom, IHM, examen 1995.

 

Smultronställe:

”Smögen.”

Hälsosam livsstil

Intill huvudkontoret ligger Kristinedals träningscenter som drivs av SKF:s Personalstiftelse. Företagets anställda har fri tillgång till träningsanläggningen, och för att uppmuntra medarbetarna att ta cykeln till och från jobbet finns det gott om cykelparkeringar och duschar.
– Vi ser gärna att medarbetarna rör på sig.
I det ingår en frihet att agera och vara ansvarsfulla – ett tänkande som gör vårt gemensamma arbete framgångsrikt, säger Fredrik.

Kundvärde i fokus

SKF har gått från att tidigare enbart sälja produkter till att sälja värde till kunden via bland annat kunskap och teknisk expertis i allt högre utsträckning. Företaget har nyligen gått ut med att de ska vara koldioxidneutrala år 2030.
– Vi jobbar nära våra kunder och förstår deras verksamhet och applikationer. Vi säljer lösningar och kompetenser och det utvecklar vi med hjälp av digitalisering och AI, artificiell intelligens. Vi har tagit många initiativ för att fortsätta vara marknadsledande och även vara attraktiva för nya potentiella medarbetare. Ett exempel är klimatfrågan där det är viktigt för oss själva, våra kunder och samhället att minska utsläpp och främja hållbar utveckling, säger Fredrik.

Text: Tina Lindström Carlsson

SKF

SKF är ett globalt hållbarhetssträvande företag som erbjuder lösningar runt den roterande axeln. I kärnan av verksamheten, som etablerades för mer än 100 år, finns lager, tätningar, mekatronik, smörjsystem och service. Det strategiska fokuset, som kommer göra SKF snabbare och mer beslutskraftigt, ligger inom områdena Digital försäljning, Nya affärsmodeller, Innovation, Tillverkning i världsklass, Framtida medarbetaren och Cleantech.

Läs mer: www.skf.se 

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar:

SKF
Globalt, digitalt och hållbart fokus på SKF
Läs mer
Sabine Hergenröder och Fredrik Von Elek, SKF
SKF
Nya miljöer främjar innovation på SKF
Läs mer
Condesigns Fredrik Bromander står utomhus med grönska bakom sig.
Condesign
Condesign produktutvecklar framtiden – redan idag
Läs mer
Petra Könberg och Anna Rattfeldt i SEK:s ljusa lokaler.
Svensk Exportkredit
Kompetens och samarbete är nyckeln för SEK
Läs mer