2022-06-17
Lästid ca 2 min
Employer Branding Awards 2023
Årets HR-direktör
Foto: André de Loisted
Inom Trelleborgskoncernen är det nära till beslut. Industrikoncernen, som har verksamhet över hela världen, präglas av en decentraliserad kultur som skapar stort utrymme för medarbetarna att agera och ta ansvar.
Den globala industrikoncernen Trelleborg som grundades 1905 har drygt 21 200 anställda och verksamhet i 48 länder. Patrik Romberg ansvarar för både kommunikation och HR.
– Jag har möjlighet att jobba med ledningsgrupp, styrelse och medarbetare på många platser i världen och med olika sorters industrier. Det är ett mångfacetterat jobb, vilket gör det spännande, säger han.
Patrik Romberg
Titel: Senior Vice President Group Communications & Human Resources.
Utbildning: Social Science & Public Admin, Lunds universitet, examen 1992. Executive MBA, Lunds universitet, EFL, examen 2002.
Lyssnar gärna på: ”Musikmässigt är det mer åt det hårda hållet, som Metallica och AC/DC. Men jag kan också uppskatta härlig operamusik som kontrast.”
Trelleborgs lösningar finns nästan överallt, från applikationer i landare på mars till utforskning på havsbottnen, inom infrastruktur som skyskrapor, broar och tunnlar och transportmedel som flyg, tåg och bilar. Men även inom medicintekniska applikationer, till exempel diabetesapplikationer som gör det säkert för individen att hantera sitt insulin.
– Våra produkter och lösningar är kritiska för individen i vardagen och i samhället, och värdet de skapar är en stark faktor till varför människor vill jobba hos oss. Många uppskattar också den mångkulturella miljön och att man har frekvent kontakt med människor i hela världen, säger Patrik och fortsätter:
– Våra passionerade medarbetare gör att jag väljer att vara här. Vi är decentraliserade och det skapar ett stort utrymme att agera och samtidigt ta ansvar. Har man viljan att testa och driva på för ständig förbättring finns det stora möjligheter till utveckling, bred exponering, och spännande och varierande jobb i olika roller.
Hela koncernen har ett långsiktigt engagemang i att ständigt stärka Trelleborg som arbetsgivarvarumärke. Och employer branding-arbetet har gett goda resultat.
– Resultatmässigt har det stärkt vår attraktivitet som arbetsgivare i att locka till oss och behålla medarbetare, men det har också stärkt oss som företag i relation till andra målgrupper. Det har stärkt partnerskapet till våra kunder och våra leverantörer. Man känner till oss och kunderna känner till att vi attraherar talanger, och det skapar en trygghet för dem att vara partner till oss, säger Patrik och fortsätter:
– Våra professionella och passionerade medarbetare är grunden för ett långsiktigt och framgångsrikt employer branding-arbete. Employer branding är inte en isolerad del och drivet från en punkt. Det är för alla och måste genomsyra allt – då blir det på riktigt.
Patrik betonar att medarbetarnas hälsa och välmående är avgörande för koncernens framgångar.
– Vi skapar stort utrymme för alla medarbetare men vi ställer också krav. Därför lägger vi mycket kraft på att man ska ha en sund och inspirerande arbetsmiljö. Vi ger förutsättningar för att du ska kunna träna fysiskt, att du har rätt utrustning på arbetsplatsen och att du får gå inspirerande utbildningar. Och vi gör saker tillsammans, det är en viktig faktor som skapar ännu mer värde för medarbetarna.
På Trelleborg AB tas beslut ute i verksamheten