2022-12-13
Lästid ca 2 min
Nominerade 2023
Årets HR-direktör
Foto: Felicia Yllenius
Ahlsell, som grundades 1877, är Nordens ledande distributör med heltäckande sortiment inom installationsområdet. Under de senaste sex åren har Anna Friberg Björklund lett arbetet med att grunda och bygga upp en omfattande HR-organisation.
Anna Friberg Björklund antog utmaningen att bygga upp en HR-organisation på Ahlsell. Hon
började som HR-direktör 2016 och byggde upp HR-organisationen i Sverige, Norge och Finland och skapade en nordisk HR-ledningsgrupp för att driva utvecklingsfrågor.
– Vi tog fram gemensamma HR-processer som vi var snabba på att digitalisera. Den nya värdegrunden var efterfrågad och lever kvar idag med oförminskad styrka. Jag tog fram ett nytt intranät för att bidra till att få ut all information för såväl värdegrunden som annan information, och för att bidra till en varm och skön känsla kring företagskulturen, säger hon.
Anna Friberg Björklund
Titel: CHRO.
Utbildning: Personal- och arbetslivsfrågor, Stockholms universitet, examen 1988.
Favoritverktyg: ”Skovik, ett verktyg för ekonomiska utlägg som är superenkelt att använda.”
Anna och hennes team har fortsatt att utveckla delar som arbetsmiljö- och medarbetarfrågor, rekryteringsprocesser och den interna kulturen. HR-organisationen ger råd och vägledning i förändringsarbeten, utvecklar moderna arbetssätt för lärande och utveckling samt jobbar med ledarna i deras utveckling. Nu är Anna nominerad till Årets HR-chef.
– Jag är stolt över vår HR-organisation som vi har byggt upp. Många chefer har saknat stöd i den typen av frågor och vi har tagits emot med öppna armar i koncernen, säger hon.
Den interna kulturen på Ahlsell har utvecklats genom åren och nu är medarbetarna med och lyfter intressanta delar från vardagen på yrkesnätverket Linkedin.
– Under de senaste åren har vi jobbat mycket med hur vi vill beskriva oss med syfte att öka mångfalden och attrahera fler nya medarbetare. Där har Linkedin varit den bästa plattformen att nå ut på. Vår marknadsavdelning skapar en del innehåll men det är våra medarbetare som själva väljer ämne och lägger ut inläggen. Det kan exempelvis handla om hållbarhetsarbetet i butikerna eller om en affär som de genomfört, säger Anna och fortsätter:
– På Instagram har vi ett konto som medarbetarna kan få styra under en vecka. Där kan de lägga upp filmer och foton och berätta om sin vardag på Ahlsell. Det är en rolig satsning som är uppskattad.
“Vi har tagits emot med öppna armar”
Anna väljer:
Uppkopplad
Avkopplad
Podd
Tidning
Strukturerad
Spontan
Skog
Hav
Ahlsell ökar sin satsning på hållbarhet bland annat genom att välja mer hållbara produkter.
– Vi satsar också på att öka kunskapen internt och hos våra kunder kring hållbara sätt att arbeta på. Vi knyter ihop hållbarhetsfrågor med mångfaldsarbetet. Ett exempel är att vi jobbar hårt för att få in fler kvinnor. Och det ger resultat – idag har vi 27 procent kvinnor i bolaget och 40 procent kvinnor i koncernledningen, säger Anna och fortsätter:
– Vi har rekryterat kompetens från andra branscher, exempelvis från mat, mode och sport inom retail med väldigt lyckat resultat. De har med sig helt andra kunskaper och erfarenheter av att hantera kunder och jobba med försäljning som har varit nyttigt för oss. Det kompletterar vår verksamhet på ett utmärkt sätt.
Ahlsell