Årets employer branding-person

Exsitec

Exsitec attraherar en stor andel kvinnor

2023-12-05

Employer Branding Awards 2024

Årets employer branding-person

Foto: Christian Ekstrand

Civilingenjören Mats Stegemann har provat på flera roller och bytt bana inom Exsitec. Nu ansvarar han för företagskulturen på Nordens snabbast växande it-bolag som lockar både kvinnor och män med sina värderingar.

Efter examen fick Mats Stegemann anställning som systemutvecklare på Exsitec. Sedan dess har han varit med på tillväxtresan från ett litet bolag till en koncern med verksamhet i Sverige, Norge och Danmark. Nu jobbar han bland annat med hållbarhetsfrågor och ser till att chefer och medarbetare har rätt förutsättningar att kommunicera med varandra inom grupper och mellan länderna.

 

– Jag är oerhört glad över att vara i en organisation där man ges möjlighet att utvecklas, säger han.

Lagarbete bakom framgångarna

Mats ansvarar för den röda tråden i hur företaget uppfattas. Nu är han nominerad till Årets employer branding-person, men poängterar att det är ett lagarbete som ligger bakom nomineringen.

 

– Vi är duktiga på att tillsammans sprida känslan av Exsitec. De som känner till oss tycker om oss. Och nyanställda blir positivt överraskade över att det som stod i jobbannonsen stämmer överens med verkligheten. Företagets hållbarhetsarbete handlar just nu extra mycket om medmänsklighet, med fokus på initiativ inom jämställdhet och välmående.

 

– Vi fokuserar på att vi tar hand om varandra i vårt dagliga liv och att vi mår bra. Där kommer även friskvård in i bilden. Vi är också stolta sponsorer till Fannys Förebilder som är Sveriges största podcast om jämställdhet.

Mats Stegemann

Titel: Head of Culture.

Utbildning: Civilingenjör inom informationsteknik, Linköpings universitet, examen 2009.

Råd till dem som är på väg ut i arbetslivet: ”Tro på det du kan och var redo att lära dig en massa saker.”

Många möjligheter på Exsitec

Mats började med skräddarsydda applikationer åt företag, därefter höll han ihop projekt genom att vara bryggan mellan kund och utvecklare. Han har även varit med och etablerat och lett ett av företagets affärsområden.

 

– Jag har växt med bolaget. Efter min andra föräldraledighet arbetade jag inom vår HRfunktion där behovet av att jobba strukturerat med rekrytering var stort. I tre år jobbade jag med rekrytering och att utforma våra talang- och traineeprogram. Företagskulturen blir alltmer komplex och jag har sedan våren 2022 ynnesten att jobba med det som mitt huvudämne.

Snälla och schyssta

Värderingarna ’bättre tillsammans’ och ’våga prova’ ligger Mats extra varmt om hjärtat. På Exsitec hjälps man åt i projekten för att ge kunderna den bästa möjliga upplevelsen. Våga prova handlar om mod att ta initiativ.

 

– Vi har många unga som har Exsitec som sin första arbetsplats och de ska känna att de kan utvecklas och får ta initiativ. Går det fel så har de stöttning av verksamheten. En förutsättning för att vi ska kunna utvecklas tillsammans är att vi är måna om att vara snälla och schyssta mot varandra, säger Mats. 42 procent av Exsitecs medarbetare består av kvinnor, en hög andel jämfört med andra bolag i branschen.

 

– Av de börsnoterade bolagen är vi den leverantör som är mest jämställd, och det har vi jobbat stenhårt för. Det handlar inte om att kvotera, snarare om att skapa en verksamhet som attraherar både kvinnor och män. Det är jag extra stolt över, avslutar Mats.

Text: Tina Lindström Carlsson

Exsitec

Exsitec är specialister inom verksamhetssystem och digitalisering. Företaget hjälper kunder hitta rätt systemstöd för sin arbetsvardag samt integrerar systemen i verksamheten och är en kontinuerlig partner efter leveransen. Exsitec är specialiserade på systemstöd inom bland annat affärssystem, fakturahantering, beslutsstöd, CRM och e-handel. Verksamheten utgörs av över 400 medarbetare med kombinerad kompetens inom IT, verksamhetsstyrning och affärsutveckling. Organisationen är rikstäckande med huvudkontor i Linköping samt dotterbolag i Danmark och Norge.

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar:

Exsitec
Mats tatuering en kompass för Exsitec
Läs mer
Husqvarna Group
Mångfald en konkurrensfördel på Husqvarna Group
Läs mer
PostNord
Medarbetarna är PostNords sanna varumärkesambassadörer
Läs mer
Tre
Tre fortsätter att utmana och vara en schysst buddy
Läs mer