2023-12-08
Text: Tina Lindström Carlsson
Foto: Patrik Lundin
Employer Branding Awards 2024
Årets VD
Bravida fortsätter att växa i en spännande bransch. Utveckling och ständig framåtrörelse attraherar medarbetare och är avgörande för att Bravida ska kunna vara en stabil, attraktiv och trygg arbetsgivare.
Måndagen efter det att Mattias Johansson från Osby tog examen började han på service- och installationsföretaget Bravida. Det var 1998 och därefter har han jobbat i många olika positioner. 2015 tillträdde han som vd och koncernchef för bolaget som sedan dess gått från 8 200 till över 13 000 medarbetare.
– Vi hade inte klarat det om vi inte haft ett attraktivt erbjudande till dem vi anställer och de som jobbar hos oss. Det är en fantastisk verksamhet och vi växer och utvecklas i en spännande bransch, säger han.
“Vi växer och utvecklas i en spännande bransch.”
Mattias Johansson
Titel: Vd och koncernchef.
Utbildning: Civilingenjör väg- och vattenbyggnad, Lunds tekniska högskola, examen 1998.
Hur samlar du energi utanför jobbet? ”Det gör jag genom att träna själv, titta på när mina barn idrottar eller titta på idrott på tv.”
Mattias som är nominerad till Årets vd inom employer branding värnar det fysiska mötet. Han pratar gärna med dem han möter i korridoren om vad som pågår i deras del av verksamheten.
– Det finns en värme och personlighet på Bravida och vi bryr oss om varandra. Vi brukar säga att analyser kan göras på ett kyligt sätt men alltid genomföras med värme, säger han och fortsätter:
– Väldigt många som jobbar hos oss är supernöjda med oss som arbetsgivare. Jag tror att jag har nominerats för att vi är så många som vill utveckla verksamheten och åstadkomma något varje dag när vi kommer till jobbet.
Två exempel på Bravidas innovationsarbete kopplat till hållbarhet är dels initiativet GreenHub som innebär att service- och fastighetstekniker använder elmoped, cykel, spark eller allmänna kommunikationer för uppdrag till kunder i Stockholm City. Och inom bolaget lanseras nu också ett inköpssystem med validerade leverantörer och produkter.
– Vi utvecklar ett system som visar hur bra produkter och leverantörer är ur miljösynpunkt. På så sätt kan vi minska hållbarhetsbelastningen både för oss och våra kunder. Det gör det enklare att leverera energieffektiva lösningar. Där kommer vi att vara unika i branschen, säger Mattias och fortsätter:
– Bravida är en del av det dagliga livet för många människor, och vi får saker och ting att hända. Vi hjälper våra kunder att spara energi och hjälper till med omställningen i hela samhället. Det bidrar till att ännu fler talanger söker sig till oss och att vi kan behålla de medarbetare vi redan har.
Den största anledningen till att Bravida ständigt ser till att utvecklas och bli bättre är att kunna fortsätta vara en stabil, attraktiv och trygg arbetsgivare.
– Det är så man attraherar människor som vill åstadkomma något. På Bravida får du vara med och utveckla företaget och samhället och du får ta eget ansvar för din utveckling, men också för balansen i livet, säger Mattias och fortsätter:
– Jag hade inte stannat 25 år om jag inte hade fått ta ansvar och styra balansen mellan fritid och arbete genom olika faser i livet. Vi har många anställda som är hantverkare och då försöker vi hitta flexibilitet i deras roll. Vi leder människor, inte bara affären.
Bravida