2023-12-11
Text: Tina Lindström Carlsson
Foto: Felicia Yllenius
Employer Branding Awards 2024
Årets Employer Branding Företag
CGI är en stabil arbetsgivare med stora muskler som har ett globalt och samtidigt ett lokalt fokus. It-och affärstjänsteföretaget, som till stor del ägs av sina 91 000 anställda världen över, fortsätter att växa.
Två personer från Kanada hade en dröm om ett konsultbolag som ägs av medarbetarna, där alla tycker om att arbeta tillsammans och bidrar till att bygga ett företag. Drömmen blev verklighet 1976 och idag är de 91 000 anställda näst största ägare i it- och affärstjänsteföretaget CGI. Larissa Hällefors som leder företagets employer branding-arbete sedan mars 2023 attraherades av kulturen och långsiktigheten.
– När jag tittade närmare på bolaget blev jag oerhört intresserad. CGI satsar mycket på att hjälpa företag och organisationer att öka avkastningen på sina investeringar, långsiktig lönsamhet och stabilitet, och det är en vänlig och stödjande kultur. Företaget investerar mycket i att ta hand om sina anställda. I Sverige är vi nästan 4 000 medarbetare och vi växer konstant, säger hon.
Larissa Hällefors
Titel: Employer Brand Leader.
Utbildning: PhD Innovation Management, SSE Executive Education, Handelshögskolan i Stockholm, examen 1998.
Nämn något som inte är allmänt känt om CGI: ”Vårt team CGI SWE 1 vann den största företagsturneringen inom e-sport.”
Mångfald berikar på CGI och medarbetare med olika bakgrund välkomnas. Möjligheterna är stora när det handlar om att kombinera yrkesrollen med andra aktiviteter i livet.
– Nu är det stormigt i techvärlden och konsultbranschen och det finns en bild av att man jobbar dygnet runt, samt att det bara är killar. Men det stämmer inte alls. CGI är exempel på hur det kan vara helt annorlunda. Du betraktas som en framgångsfaktor och oavsett vem du är så är du välkommen till företaget. Mångfald är det som driver vår framgång, säger Larissa och fortsätter:
– Det är flexibelt och du väljer din egen balans i livet. Hos oss kan du satsa på egna intressen som idrott, e-sport eller utveckling i coding-världen, du kan vara elitidrottare och du kan äga och sköta dina egna renar samtidigt som du har ett tryggt jobb i techvärlden.
“Du betraktas som en framgångsfaktor.”
Ägarskapskulturen där medarbetarna är delägare bäddar för långsiktig framgång för CGI.
– Vi bygger affärsmodellen till att den ska vara trygg och stabil och för att vi ska ha den bästa kompetensen. När man äger företaget har man det långsiktiga perspektivet. Man gör sitt bästa för att få kunderna att stanna genom att leverera med hög kvalitet. Det bäddar för en stabil verksamhet och gör att vi undviker stormande situationer, säger Larissa och fortsätter:
– Vi erbjuder spännande arbetsuppgifter och vi vet att många tycker det är roligt att jobba tillsammans, därför satsar vi ordentligt på samarbete i team. Och vi vet att våra medarbetare trivs. Mer än 40 procent av våra nyanställda kommer hit på rekommendation av våra medarbetare.
CGI som är globala och samtidigt lokala finns i uppemot 30 städer runtom i Sverige.
– Det gör att du kan jobba med lokala kunder, nära hem, natur och fritidsaktiviteter och samtidigt ha tillgång till kunskapen som det globala företaget har. Möjligheterna är stora och du kan välja vad du vill utvecklas inom. Förutom ett attraktivt traineeprogram, CGI Selected, har du tillgång till över 400 olika utbildningar och kurser i vår egen CGI Academy, säger Larissa.
CGI