2020-09-18

Årets employer branding-företag

CGI

CGI kombinerar global styrka med lokal närvaro

Text: Tina Lindström Carlsson

Foto: Felicia Yllenius

Nominerad 2021

Årets employer branding-företag

Ett av Sveriges största it-tjänsteföretag, CGI, är globala och har samtidigt en stark lokal förankring. De finns på 30 orter i Sverige vilket gör att medarbetarna kan flytta och ändå behålla samma arbetsgivare.

CGI är en leverantör av tjänster inom it och affärsprocesser och kombinerar innovationsförmåga och tekniska kompetenser med global leveranskapacitet och lokal närvaro. Lena Ottosson, marknadsdirektör, och Sara Stjernberg, ansvarig för Talent Acquisition, berättar att CGI drar nytta av sin globala styrka samtidigt som de finns nära kunderna lokalt.
– Våra medarbetare bor och jobbar nära kunderna. Det innebär att du känner dina kunder och att du har ett lokalt ansvar. Den närheten ger både nöjda kunder och nöjda medarbetare, säger Lena.
– Om du vill bo kvar i din hemstad eller vill flytta till en ny stad finns det ett CGI-kontor nära dig. Det skapar en flexibilitet för de anställda, säger Sara.

Lena Ottosson

Titel: Vice President Marketing and Communication Scandinavia.
Utbildning: Civilekonom, Stockholms universitet, examen 1993. IHR, Institutionen för högre reklam- och kommunikationsutbildning, Stockholms universitet, examen 1997.

Delägarskap med kraft att påverka

På CGI erbjuds alla medarbetare att bli delägare och på så sätt möjlighet att påverka verksamheten och bygga företaget tillsammans.
– Som anställd på CGI har du kraft att påverka. Av våra 77 000 medarbetare världen över har 85 procent valt att bli delägare, säger Lena.
– Tillsammans bygger vi ett företag som vi är stolta över. Vi kallar våra anställda för medlemmar eftersom vi äger företaget tillsammans, säger Sara.

Sara Stjernberg

Titel: Talent Acquisition Director Scandinavia.
Utbildning: Civilekonom, Stockholms universitet, examen 2004.

Starkare tillsammans

Det goda samarbetet mellan Talent Acquisition och Marknad är en av de faktorer som bidrar till företagets framgångar inom employer branding.
– Vi drar nytta av varandras expertkompetenser och jobbar tillsammans med strategier, kampanjer och idéer. En annan viktig faktor är att vi har en ledningsgrupp som verkligen förstår värdet av att jobba med frågorna, säger Lena.
– Dessutom är alla 5 000 medarbetare ambassadörer för företaget vilket gör att vi når ut med vårt budskap. Medarbetarna känner sig engagerade och stolta över att jobba på CGI, och de vill dela med sig och lyfta fram företaget och varandra i sociala medier, säger Sara.

Många karriärvägar

När CGI slogs samman med Acando tog man fram en ny plattform för sitt arbetsgivarvarumärke, EVP, tillsammans med alla medarbetare, och det arbetet är på gång att rullas ut nu.
– En viktig del i vårt EVP är att laget går före jaget på CGI, vilket innebär att vi bygger kompetens tillsammans, säger Lena.
– Alla medarbetare erbjuds en kontinuerlig utveckling, och det finns många karriärvägar att välja, här kan man bli expert inom sitt område eller helt byta spår. Samtidigt finns det en frihet i att vara sig själv, säger Sara.
– Du kan komma hit och vara dig själv, och bidra med det du är bäst på, samtidigt som vi jobbar tillsammans i ett lag, säger Lena. CGI jobbar aktivt med att öka andelen kvinnor inom it-branschen. Ett av många initiativ är att CGI är med och delar ut priset Årets IT-kvinna.
– Jag ser positivt på att vi delar ut priset. Vi är med och lyfter fram förebilder som bidrar till att locka fler kvinnor till branschen, avslutar Lena.

CGI

CGI Group Inc grundades 1976 och är en av världens ledande leverantörer av tjänster inom IT och affärsprocesser. Med cirka 77 000 medarbetare globalt erbjuder CGI tusentals globala kunder en heltäckande tjänsteportfölj med avancerade konsulttjänster inom IT och affärsprocesser, systemintegration, applikationsutveckling och underhåll, drift och hantering av infrastruktur samt ett brett sortiment av patenterade lösningar. CGI har en årlig omsättning på över 10 miljarder CAD och en orderstock som överskrider 19 miljarder CAD. CGI:s aktier är noterade på TSX (GIB:A) och NYSE (GIB). Läs mer: www.cgi.com

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar:

Extenda Retail
Extenda Retail satsar på innovation i alla led
Läs mer
Marginalen Bank
Marginalen Bank drivs av innovation och nytänkande
Läs mer
Kungsleden
Kungsleden sätter medarbetarnas hälsa i fokus
Läs mer
IKEA
Det är människorna som gör IKEA unikt
Läs mer