2023-12-08
Text: Tina Lindström Carlsson
Foto: Daniel Silfver
Employer Branding Awards 2024
Årets Employer Branding Person
För att fortsätta sin förändringsresa där innovation och hållbarhet står i fokus, behöver Husqvarna Group attrahera medarbetare med varierande bakgrund. Nu deltar företaget i olika initiativ för att locka fler kvinnor.
Husqvarna Group har 14 400 anställda globalt varav 2 800 på flera platser i Sverige. Susanne Engdahl, HR-chef Sverige, berättar om ett värderingsstyrt företag som har nära till beslut.
– På Husqvarna Group är vi övertygade om att det är våra olikheter som gör oss framgångsrika. Vi vill ta tillvara att varje individ är unik och har något unikt att tillföra. På så sätt kan vi fortsätta vara innovativa och lösningsfokuserade. Vi arbetar strategiskt med mångfald och inkludering och jag är stolt över att vi driver projekt för att locka fler kvinnor till vår bransch och vårt företag, säger hon.
Innovationslusten flödar på Husqvarna Group och arbetssätt, strukturer och processer är utformade med det som grund.
– Vi har en mentalitet som ett mindre bolag där alla får komma till tals. Det gör att det unika kommer fram och det bäddar för att beslut ska kunna fattas snabbt.
“Husqvarna Group tar tillvara att varje individ är unik.”
Susanne Engdahl
Titel: Director People & Organization Shared Service Center Sweden.
Utbildning: Personal- och arbetslivsfrågor, Umeå universitet, examen 2007.
Vad gör du på fritiden? ”Då är jag fotbollstränare åt min dotter och hennes lag, allmänt engagerad i mina barns idrotter, tränar löpning i skogen med mina vänner och spelar en och annan padelmatch.”
Susanne började som HR Business Partner inom Husqvarna Group 2014. Det är först under de senaste två åren som hon har jobbat direkt med arbetsgivarvarumärket. Nu är hon nominerad till Årets employer branding-person.
– Jag är kanske frontfigur, men vi är ett stort team som dagligen arbetar med att bygga vår identitet som arbetsgivare. Min styrka är att se bortom strukturer och hinder och att köra på det som är nära oss här och nu, vilket oftast är det som får genomslag, säger hon och fortsätter:
– Vi har en gedigen agenda men vi tror inte på att göra för mycket. Vår taktik framåt är att göra färre aktiviteter och göra dem riktigt bra och personliga.
Susannes personliga motto när det gäller employer branding är: håll det enkelt och stå ut i bruset.
– Jag är ganska ny inom området och det blev en aha-upplevelse för mig att jag har gjort det för komplicerat tidigare. Min lärdom när det gäller framgångsrik employer branding är att hålla budskapet enkelt men tydligt, konkret och personligt, säger hon och fortsätter:
– På Husqvarna Group har vi skapat en struktur för externt och internt arbete med arbetsgivarvarumärket. Det viktigaste är att bryta ner det i riktade insatser. Och vi tittar ständigt på om insatserna ger vad vi vill uppnå.
Husqvarna Group jobbar aktivt för att få in fler kvinnor i bolaget. Det görs genom olika initiativ och samarbeten. Ett exempel är att de tar emot studenter som får en inblick i verksamheten och bland annat får vara med och programmera företagets produkter.
– Det är våra medarbetare som berättar för besökarna vad det innebär att jobba hos oss. De här direkta insatserna ger stor effekt, säger Susanne och fortsätter:
– Vi började med initiativet för två år sedan och de kvinnor som går utbildningarna är ännu inte klara. Vi är flera bolag som är med, och om studenterna börjar hos någon av oss är vi alla vinnare.
Husqvarna Group