2020-09-17
Text: Manja Bååth
Foto: Felicia Yllenius
Nominerad 2021
Årets HR-direktör
Hållbarhet och trygghet är ledstjärnor för försäkringsbolaget Folksam. Som kundägt bolag finns ett tydligt syfte som skapar stolthet hos medarbetarna. De jobbar även aktivt med digitalisering och agila arbetssätt.
Nästan varannan svensk är försäkrad hos Folksam som erbjuder försäkringar och långsiktigt sparande. Företagets vision är att alla kunder ska känna sig trygga i en hållbar värld, något som även genomsyrar hela organisationen med 4 000 medarbetare.
Pernilla Glad
Titel: Senior Vice President People and places.
Utbildning: Personal- och arbetslivsfrågor, Stockholms universitet, 1992.
Du ska dela en pizza med en känd person. Vem är personen, vad pratar ni om och vilken pizza delar ni på? ”Jag skulle äta en vegetarisk pizza bianco med Anders Tegnell och prata om ledarskap i kris”.
Pernilla Glad, Senior Vice President People and places, berättar att intresset för dem som arbetsgivare ständigt ökar, något hon tror beror på flera saker.
– Vi är ett kundägt bolag vilket gör att vårt syfte är tydligt – vi tar ansvar för våra kunder på ett långsiktigt sätt. Det bygger en slags stolthet som vi märkt att många söker hos en arbetsgivare. Dessutom har vi starka värderingar som vi verkligen lyckats integrera i hela verksamheten. Att vara personliga, engagerade och ansvarstagande är något som finns med oss rakt igenom i kontakten med både kunder och kollegor.
Hållbarhet och jämställdhet är andra områden som Folksam jobbar aktivt med, något som Pernilla tror gör dem till en attraktiv arbetsgivare.
– Dessa frågor är otroligt viktiga för oss, vi vill vara det mest hållbara företaget i branschen. Som en av Sveriges största kapitalförvaltare har vi kraft att påverka, bland annat genom våra investeringar i gröna obligationer. Vi jobbar även globalt med andra stora investerare mot målet om nettonollutsläpp av växthusgaser år 2050, säger Pernilla och fortsätter:
– Vi fick nyligen även en utmärkelse som bäst i finans- och försäkringsbranschen när det gäller jämställda arbetsvillkor. Det är något vi är väldigt stolta över.
På Folksam finns många olika yrkeskategorier, spännande roller och goda utvecklingsmöjligheter. De satsar även mycket på ledarskap och stärker sitt fokus mot ett agilt arbetssätt.
– Trivs man på jobbet presterar man bättre och då får vi även nöjdare kunder. Därför har vi alltid satsat på dessa frågor. Men vi trycker också på att en bra arbetsplats är allas ansvar och något vi skapar tillsammans. Det räcker inte att HR-avdelningen jobbar med detta – vi är alla varandras arbetsmiljö.
När coronapandemin bröt ut uppkom många nya och oväntade utmaningar, så också hos Folksam. Kommunikation, digitalisering och nya arbetssätt var helt avgörande.
– Vi har i flera år satsat mycket på vår digitalisering, men i och med corona gjorde vi en rejäl förflyttning under väldigt kort tid. Att kunna möta oss digitalt blev genast ännu viktigare för våra kunder och vi har satsat hårt på att utvecklas i takt med detta. Vi har under pandemin även jobbat mycket med kommunikation till medarbetare och nära chefsstöd. Att vi är ett starkt företag har verkligen visat sig nu under den här tiden. Och våra chefer och medarbetare har klivit fram på ett helt fantastiskt sätt.
Folksam