Nominerade 2021

Kungsleden

Kungsleden sätter medarbetarnas hälsa i fokus

2020-09-21

Text: Elsa Sjögren

Foto: Felicia Yllenius

Nominerad 2021

Årets HR-direktör

Ett nytt huvudkontor med ljusrum och yogasal ska inspirera till välmående, och veckovisa mätningar tar tempen på medarbetarnas mående. Kungsleden skapar attraktiva och hållbara platser – en vision som speglas även internt.

Ett tydligt ”varför” och en förankring i företagets vision är en viktig del av Kungsledens employer branding-arbete. Hanna Brandström är HR-chef på fastighetsbolaget och menar att en del av bolagets framgångar beror på att man i rekryteringar lägger stort fokus på varför man ska jobba på Kungsleden.
– Vår ambition är att skapa hållbara och attraktiva platser där människor inspireras, och den visionen ska vara tydlig. Vi skyndar hellre långsamt och har en genuin strategi som genomsyrar hela organisationen, säger hon.

Hanna Brandström

Titel: HR-chef.

Utbildning: Kandidat i företagsekonomi, organisation och ledarskap, Södertörns högskola, examen 2006.
Vilken låt lyssnar på för att bli glad och pepp? ”Jag har en pepp-låtlista med allt från ’Survivor’ med Destinys Child till ’Freedom’ med George Michael.”

Medarbetarnas hälsa i fokus

En stor satsning inom företaget är utvecklingen av ett nytt huvudkontor där medarbetarnas hälsa och välbefinnande står i fokus.
– Där ska bland annat finnas ett ljusrum, en yogasal och platser för gemenskap som inspirerar till välmående. Vi är så taggade på att få flytta in nästa år. Vi har samarbetat med en neurodesigner för att få in forskning på vad människor mår bra av. Vi vill vara med och motverka psykiska ohälsa genom att skapa attraktiva, hållbara platser. Kontoret ska bli ett lysande exempel på hur bra det kan vara, säger Hanna och fortsätter:

– Det är viktigt att vi har medarbetarnas hälsa och välbefinnande i fokus. Ytterligare ett exempel på hur vi jobbar internt med dessa frågor är ett nytt digitalt verktyg där vi kan göra mätningar varje vecka. En årlig medarbetarundersökning blir gammal ganska snabbt. Nu kan vi mäta de frågor vi tycker är viktiga, se tydligt vad vi är bra och mindre bra på och snabbt agera.

”Vi är det mänskliga fastighetsbolaget.”

Prisade för sitt jämställdhetsarbete

Kungsleden har prisats flera gånger för sitt arbete med jämställdhetsfrågor, 2016 av Allbright och 2019 av EPRA, det europiska fastighetsnätverket. Hanna ser priserna som ett kvitto på att bolaget går i rätt riktning, och de har även skapat stor stolthet internt.
– Det har också inneburit att vi, på ett bra sätt, har varit tvungna att fortsätta arbeta med dessa frågor. Det är inget jobb som man någonsin blir färdig med. Nu tittar vi på vad mångfald och inkludering innebär ur ett bredare perspektiv. Att skapa en inkluderande arbetsmiljö är allas ansvar. En viktig faktor är dessutom att vår vd tydligt säger att vi ska spegla samhället, säger Hanna.

Det mänskliga fastighetsbolaget

Hanna beskriver Kungsleden som en familjär organisation som har nära till beslut och hög autonomi. Värdegrunden professionalism, omtanke och glädje finns i alla delar av bolaget.
– Vi är det mänskliga fastighetsbolaget eftersom vi är människor som skapar värde för andra människor. Jag tror dessutom att jämställdhets- och mångfaldsfaktorn är något som särskiljer oss. Det är inte bara ett mål utan en genuin del av vår organisation.

Kungsleden

Kungsleden är alltid öppet för affärsmöjligheter, oavsett typ av fastighet eller var den ligger. Medarbetarnas erfarenhet, kompetens och handlingsförmåga möjliggör snabba, säkra och värdefulla lösningar på kundernas behov.
Läs mer: www.kungsleden.se

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar:

Kungsleden
Kungsleden bygger på en stark kultur
Läs mer
Kungsleden
Kungsleden – ett jämställt fastighetsbolag
Läs mer
JM
JM klättrar i ranking bland ingenjörer
Läs mer
Marginalen Bank
Marginalen Bank drivs av innovation och nytänkande
Läs mer