2020-09-24
Text: Tina Lindström Carlsson
Foto: Julia Sjöberg
Universum Awards 2020
Årets Employer Branding-företag
Den interna utbildningsstrukturen på Sector Alarm ser till att nyanställda snabbt kan komma igång med försäljning. Larmföretaget fångar upp drivna säljare med ledarambitioner till sitt interna traineeprogram Future Leaders.
Sector Alarm är det näst största larmföretaget i Europa och har drygt 2 000 medarbetare. Trine Krohnstad började på deras kundservice i Spanien och hade därefter huvudansvaret som chef för den svenska kundserviceavdelningen. 2016 flyttade hon tillbaka till Sverige och klev in i rollen som HR-direktör.
Trine Krohnstad
Titel: HR-direktör.
Utbildning: Yrkesutbildning inom ledarskap, beteendevetenskap, försäljning och service.
Lyssnar gärna på: ”Jag lyssnar gärna på ’Agila HR Podden’ av Frida Mangen och avsnitt ur ’Oprah Winfrey Podcast’ varvat med poddar för nöjesskvaller.”
Sector Alarm har en stor organisation av säljare, installatörer och larmoperatörer och har utsetts till Karriärföretag flera år på rad. Nu har de korats till Årets employer branding-företag.
– Det är våra medarbetare som avgör vår framgång. Som HR-direktör är det en fröjd att jobba i ett bolag som har medvetna ledare som förstår det här och som sätter personalen i första rummet i alla beslut. Vi försöker involvera våra medarbetare i de beslut som tas genom att aktivt fånga deras åsikter. Det är viktigt att ta med deras inspel när vi fattar beslut eftersom det är de som möter våra kunder.
Sector Alarm har en stor säljorganisation. Ett internt rekryteringsteam jobbar nära rekryterande chefer och i team för att matcha rätt kandidat med rätt ledare.
– Vi är en arbetsgivare som ser människan bakom cv:t – vi rekryterar helt på attityd och värderingar. Väldigt många får sitt första jobb via oss och vi vill ge ambitiösa ungdomar möjligheten att göra en häftig säljkarriär hos oss. Vår struktur hjälper dem att snabbt komma igång då vi har lagt ned mycket resurser på introduktionen samt på en bra utbildning. I bolaget har vi duktiga och närvarande ledare som sätter medarbetaren i första rummet; de förstår vikten av arbetsglädje och teamkänsla för att nå framgång. Många stannar kvar länge och lyckas bra, andra gör det inte, men det som är viktigt är att de har lärt sig om försäljning. Vår ambition är att få dem att se sin tid hos oss som utbildning. Att knacka dörr och jobba med direktförsäljning är den bästa säljskolan man kan gå – många gör en bra karriär inom försäljning efter det, säger Trine.
Redan vid rekryteringstillfället håller man på Sector Alarm ögonen öppna för talanger som kan växa inom bolaget och bli framtidens ledare. Två gånger per år handplockas ett antal medarbetare till det egna traineeprogrammet Future Leaders.
– Vi rekryterar ett stort antal nya medarbetare och är ständigt i behov av nya ledare, och märker snabbt vilka som är kvalificerade till att gå programmet. För att stötta deras utveckling har vi en gedigen struktur. Hela traineeprogrammet levereras och skapas av ledarna inom säljorganisationen och vår Sector Way Academy. Det är tydligt att kandidater som formats i bolaget har lättare för att lyckas som ledare hos oss – flera av våra tyngsta ledare kommer från försäljningsledet, inklusive vår vd.
Sector Alarm