Universum Awards 2020

Vattenfall

Framgången sporrar Vattenfall att bli ännu bättre

2020-09-22

Engagemang, äkthet och öppenhet. Dessa är de återkommande nyckelorden när Linn Ljungman och Gustaf Flodström berättar om bakgrunden till Vattenfalls employer branding-arbete. I år knep de titeln Årets employer branding-företag.

Linn Ljungman är employer branding-specialist på Vattenfall. Hennes uppdrag är att stärka Vattenfalls arbetsgivarvarumärke med målet att attrahera rätt talanger för att säkra framtida kompetensförsörjning. Gustaf Flodström är programansvarig för Vattenfalls internationella traineeprogram samt för samarbetet med gymnasium och yrkeshögskolor. Tillsammans har de bidragit till att Vattenfall tog hem priset som Årets employer branding-företag.

Linn Ljungman

Titel: Employer Branding Specialist.
Utbildning: Organisation och personalutveckling, Borås högskola, examensår 2011.
Vilket råd skulle du vilja ge till en nyexaminerad på väg ut i arbetslivet? ”Våga testa och fokusera på det som du mår bra av.”

Engagemang bakom framgången

Linn berättar att det är ett långsiktigt och förankrat employer branding-arbete som gjort att Vattenfall har tagit hem titeln. Tillsammans med kommunikationsavdelningen och medarbetare inom organisationen har man
samarbetat strategiskt får att nå ut med sitt budskap. Många har varit engagerade i frågan.
– Employer branding är inte endast en HR-fråga utan viktigt på alla nivåer inom Vattenfall. Att vi valdes till Årets employer branding-företag betyder att vi gör rätt saker,och har rätt fokus och prioriteringar, säger Linn.
– Det är superkul så klart! Det är ett kvitto på att vi gör bra saker. Vi har jobbat hårt genom hela verksamheten och lagt ner mycket energi på employer branding-arbetet, säger Gustaf.

Gustaf Flodström

Titel: Programme Manager.
Utbildning: Personalvetarprogrammet, Uppsala universitet, examensår 2016.
Vilket råd skulle du vilja ge till en nyexaminerad på väg ut i arbetslivet? ”Ha tålamod och tro på dig själv, drömjobbet kommer till slut.”

Att vara äkta – en hjärtefråga

Linn Ljungmans grundregel för Vattenfalls employer branding-arbete är att i alla lägen förmedla en ärlig bild av Vattenfall som alla anställda kan känna igen sig i. Oavsett vilka aktiviteter det gäller ställer Linn alltid en checkfråga till sig själv: Är det här vi?
– Alla är ambassadörer – att kunna visa vad våra medarbetare gör är superviktigt. Vi är innovativa och har många coola och viktiga projekt som vi jobbar med, till exempel Nordens största batterilager.
– Vi har också initiativ som våra medarbetare kan engagera sig i till exempel Engineers without borders, där kan våra medarbetare bidra med sin ingenjörsexpertis i samhällsviktiga projekt, både utanför och inom Sverige.

Två traineeprogram inför hösten

I höst startar Vattenfall två trainee-program: Vattenfall International Traineeprogram och IT Young Talent Program. I det första får tjugo nyexaminerade möjligheten att rivstarta sin klimatsmartare karriär genom introduktion och besök i Vattenfalls alla kärnländer. Det andra programmet är också internationellt och vänder sig till talanger inom IT.
– Vi vill också visa att vi är ett mycket intressant företag inom IT. Därför är det väldigt roligt att vi har kunnat locka så många bra kandidater – vi behöver talanger och kompetens för att göra det möjligt att leva fossilfritt inom en generation, säger Gustaf.
– Priset sporrar oss till att jobba ännu hårdare. Jakten på IT-& ingenjörskompetens är stenhård. Ska vi nå vårt mål – fossilfritt liv inom en generation – måste vi ha dessa kompetenser, avslutar Linn.

Vattenfall

Vattenfall är en internationell koncern som producerar, distribuerar och säljer energi till flera miljoner kunder i Norden och norra Europa. Huvudprodukterna är el, värme samt nättjänster, entreprenad och konsulttjänster. Vattenfall har verksamheter i Sverige, Danmark, Finland, Nederländerna, Storbritannien och Tyskland.
Läs mer: https://group.vattenfall.com/se

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar:

Carolina Emanuelsson står utomhus med stenpelare i bakgrunden.
Arbetsförmedlingen
Allt fler unga vill jobba på Arbetsförmedlingen
Läs mer
Boliden
”Boliden har stor betydelse för samhällsutvecklingen”
Läs mer
TUI Nordic
TUI formar framtidens resande
Läs mer
JM
Starka ambassadörer ger framgångar för JM
Läs mer