2020-11-12
Text: Sara Schedin
Foto: Kristofer Hedlund
Nominerad 2021
Årets employer branding-person
Bostadsutvecklaren JM fortsätter att öka i popularitet bland unga talanger. Rekryteringsansvarig Christina Cronvall, som är nominerad till Årets employer branding-person, tror att många lockas av den stabilitet och varaktighet som bolaget står för.
Christina Cronvall började på JM för sex år sedan i den då sprillans nya rollen som rekryteringsansvarig. Under åren har hon jobbat fokuserat med att bygga bolagets varumärke för att locka de allra bästa talangerna.
– Trots osäkra tider ser vi ett ökat intresse för oss som arbetsgivare. Bland annat har vi klättrat i ranking bland både civil- och högskoleingenjörer i Universums senaste mätningar. Något som antagligen har att göra med att vi står stabilt och har så gjort i över 75 år.
Christina Cronvall
Titel: Rekryteringsansvarig.
Utbildning: Personalvetare, Stockholms universitet, examen 1996.
Vad ser du fram emot under 2021? ”JMs fortsatta arbete inom jämställdhet och mångfald; vi har ett viktigt uppdrag för både branschen och samhället i stort.”
Anledningen att Christina sökte sig till byggbranschen var att hon ville jobba för ett företag med en produkt som känns konkret, som alla kan relatera till och som ligger nära hjärtat.
– Att få vara med och bidra till att skapa nya samhällen där människor kommer att leva sina liv är en häftig känsla. Christina berättar att många medarbetare på JM är genuint engagerade i sina jobb och att det är enkelt att få dem att dela med sig av sin arbetsvardag
– Även ledningen är oerhört engagerade i employer branding-frågan, såväl VD som andra i koncernledningen har varit ute och föreläst på universitet och högskolor för att träffa studenter.
En employer branding–aktivitet som precis har dragit igång är Instagramkontot Livet på JM, som är framtaget för de som är nyfikna på bolaget. Kontot har även fått mycket uppmärksamhet bland medarbetarna och flera har hört av sig och vill vara med och berätta vad de gör om dagarna.
– För oss är kontot ett bra sätt att förmedla en ärlig bild av hur det är att jobba hos oss och också visa på den bredd av roller som finns inom JM. Ett annat digitalt initiativ med samma syfte är en vlogg där externa tittare släpps in bakom kulisserna till JMs jobbvardag. Inspelningen är i startgroparna och resultatet kommer man att kunna se i ett avsnitt filmer på YouTube.
JM strävar efter mångfald och att vara en jämställd organisation – det bidrar till en stärkt konkurrenskraft och även en ökad prestation och trivsel i företaget. Som ett led i det arbetet drivs ett lärlingsprogram för kvinnor som startades för att attrahera fler kvinnor till hantverksyrkena.
– Vårt mål är att vara 20 procent kvinnliga hantverkare på JM år 2030. Vi har sett en fin ökning av antalet sökande till lärlingsprogrammet varje år. Många av de kvinnor som söker jobbar exempelvis inom vården eller på lager. Det är roligt att visa en målgrupp som inte känner till oss vilka möjligheter som finns inom vår bransch.
Framöver kommer Christina fokusera på att utveckla kommande års rekryteringsaktiviteter, som på grund av den rådande situationen med corona kommer att vara mer digitala än förut.
– Liksom alla andra har vi behövt tänka om och satsa mer på digitala lösningar. Hittills har det fungerat väldigt bra, och vi hoppas att intresset för våra olika program och tjänster kommer att fortsätta öka.
JM