Årets employer branding-företag

DNB

En bra arbetsmiljö är i fokus på DNB

2021-09-08

Lästid ca 2 min

Nominerad 2022

Årets employer branding-företag

Foto: Felicia Yllenius

DNB är en uppstickare i Sverige med tillväxtambitioner. Att vara utmanare kräver utveckling och mod och därför får medarbetarna tidigt ta mycket ansvar. Till hösten väntar en hållbarhetscertifiering för alla anställda.

DNB Sverige är en del av DNBkoncernen – en av de ledande aktörerna inom bank, finans och försäkring i Norden. Tobias Bedinger, HR Advisor, berättar om en bank med fortsatta tillväxtambitioner.
– Vi är en utmanare på den svenska marknaden och vi växer. Det är en rolig resa i sig. Och kombinationen med att vi är lite mindre i Sverige och har det stora moderskeppet i Norge är intressant, säger han.

Tobias Bedinger

Titel: HR Advisor.
Utbildning: Programmet personal, arbete och organisation, Stockholms universitet, examen 2015.
Lyssnar gärna på: ”Programmet ’Sommar i P1’ har gått varmt under sommaren. Jag rekommenderar särskilt att lyssna på professorn Alexandre Antonelli om vikten av biologisk mångfald.”

Fritidsintressen: ”Jag har ett stort intresse för sport och är gärna ute i skärgården och njuter av havet och friluftslivet. Det ger mig tid för eftertanke och återhämtning.”

Tre tydliga värdeord

Modig, nyfiken och ansvarsfull – de tre värdeorden definierar DNB och bidrar till den starka kulturen och arbetsgivarvarumärket.
– Alla tre orden beskriver oss väl. Vi är fortfarande lite av en utmanare på den svenska marknaden och det kräver mod. Vi vågar tänka nytt och testa olika vägar och där kommer nyfikenheten in. Att vi är ansvarsfulla ligger i vårt dna som bank, men man får även som anställd ta mycket ansvar tidigt i karriären. Det trivs jag själv mycket bra med.

Tobias är ett exempel på att personlig utveckling uppmuntras på DNB. Han började hösten 2015 och har sedan dess arbetat med personaladministration, rekrytering, chefsstöd och employer branding.
– Nu har jag en partner-roll som framförallt innebär att jag stöttar våra chefer kring olika HR-frågor och att vi hjälps åt för att driva affären och medarbetarna framåt gör att jag trivs så bra, säger han.

En god arbetsmiljö

Nu har DNB nominerats till Årets employer branding-företag. Att ledningen och vd:n är engagerade i arbetet med arbetsgivarvarumärket är avgörande för framgångarna.
– Den viktigaste frågan för oss är att skapa en bra arbetsmiljö för våra medarbetare. På så sätt kan de nå sin fulla potential och bli goda ambassadörer. Och det sprider sig. Ju fler medarbetare som trivs och pratar gott om företaget, desto fler ambassadörer får vi, säger Tobias och fortsätter:
– Att nya medarbetare blir välkomnade från första dagen tar vi på fullt allvar. Därför har vi förfinat vår onboardingprocess. Det är jätteviktigt att ge alla en bra start, inte minst under året som varit då många arbetat på distans.

Till hösten kommer alla medarbetare på DNB att genomgå en hållbarhetscertifiering.
– Det ska genomsyra allt vi gör. Som vilka affärer vi gör, hur vi själva agerar och hur vi kan tänka hållbart runt våra kontor. Även i vilken mån vi kan utnyttja vår position och driva hållbarhetsarbete hos våra kunder. Certifieringen är ett sätt att sätta fingret på vilken viktig fråga det är för oss, säger Tobias.

Antingen/Eller

Kontor

Distans

Stranden

Skogen

Löparrunda

Promenad

Landet

Staden

Hybrid Workplace

DNB sätter nya rutiner för en återgång till vardagen efter coronapandemin. De ser samverkan på kontoren som en viktig del och kommer därför att vilja ha medarbetarna på kontoret men med möjlighet att jobba på annat håll ett par dagar i veckan.
– Vi tror på en hybrid där vi ger våra medarbetare både ansvar och frihet, men vi ser att kontoret är en viktig arena för att samverka och bygga kulturen, säger Tobias.

Text: Tina Lindström Carlsson

DNB

DNB är idag Norges största bank och är en av de ledande nordiska aktörerna inom bank, finans och försäkring. På den svenska marknaden har vi i dag etablerat flera av DNBs verksamhetsområden; DNB Bank, DNB Finans, DNB Markets samt Autolease. Med ett team på cirka 400 motiverade medarbetare, representerade i Stockholm, Göteborg och Malmö, erbjuder vi en dynamisk arbetsmiljö med möjligheter att interagera nära med professionella kollegor över funktioner och geografiska områden. Läs mer: www.dnb.se

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar:

DNB
DNB är på frammarsch i Sverige
Läs mer
DNB
Jämställdhet och hållbarhet står i fokus på DNB
Läs mer
OnePartnerGroup
OnePartnerGroup drivs av den lokala styrkan
Läs mer
Samsung
På Samsung kan alla spänna sin båge utan begränsningar
Läs mer