2023-12-05
Employer Branding Awards 2024
Årets VD
Självledarskap och gemensamma insatser bidrar till en stark företagskultur inom Aller Media som består av 13 bolag och 700 medarbetare. Nu skapar koncernen allianser med andra bolag som delar målgruppen kvinnor.
Aller Media har genomgått stora förändringar under de senaste åren. Lotta Cederbom, koncern-vd och koncerndirektör Media, lyfter fram människorna bakom framgångarna.
– Vi har engagerade och duktiga medarbetare i en bransch som kräver ständig transformering. Vi behöver skratta tillsammans, utmana, lyssna och lära av varandra. Det är vi tillsammans som ritar kartan och det är spännande, säger hon.
Lotta Cederbom
Titel: Koncern-vd och koncerndirektör Media.
Utbildning: Marknadsekonom, IHM Business School, examen 1998. MBA, Handelshögskolan, examen 2017.
Gör helst på fritiden: ”Då är jag med mina barn och tränar tillsammans med dem. All rörelse är härlig och vi går gärna på crosstraining och äter tillsammans efteråt.”
Lotta har nominerats till Årets vd inom employer branding. Koncernens långsiktiga och målinriktade arbete med att stärka arbetsgivarvarumärket ligger bakom nomineringen och Lotta poängterar att det är en gemensam insats.
– Vi har tagit frågan på största allvar och vi vet att det påverkar resultatet i affären. Vi började jobba med helheten för några år sedan efter några stora omorganisationer när vi insåg att vi hade ett splittrat varumärke. Vårt gemensamma arbete inom hela organisationen har gett fina resultat. Ett exempel är att vi har ökat kännedomen om oss bland studenter från 19 till 40 procent de senaste åren. Och det som gör mig mest glad är att de som känner oss rankar oss högst på alla mätbara parametrar jämfört med våra konkurrenter i branschen.
Det läggs mycket kraft på den interna kommunikationen i Aller Media-koncernen som består av 13 bolag och 700 medarbetare. Kulturen som finns i varje bolag bevaras, men samtidigt skapas synergier och en gemensam anda för hela koncernen.
– Vi sänder ut nyheter till alla medarbetare varje vecka. Från början var det jag och andra ledare som stod för innehållet. Idag har 150 medarbetare varit med och skapat innehållet. Kraften i det är så himla viktig, säger Lotta och fortsätter:
– Om man ska ha ett starkt varumärke måste man sätta medarbetarna i strålkastarljuset. Det är fantastiskt när man ser att de delar med sig till vänner och bekanta vid rekryteringar och annat, det gör den stora skillnaden. Satsningar på självledarskap och ledarskap bidrar till att säkerställa en stark företagskultur.
– I en skakig och orolig omvärld är det viktigt att vi är enade och tydliga i organisationen och att vi pratar samma språk. Det krävs också självledarskap hos alla och att vi kan skruva på oss själva för bästa resultat, samtidigt som det är viktigt med hållbara medarbetare och ledare. Vi fortsätter investera i internkommunikation och försöker hålla en balans mellan pepp och allvar, säger Lotta.
Genom den nya strategin Women First har Aller Media inlett partnerskap med bolag som mensskyddsföretaget SYD och Ownershift som verkar för att öka kvinnors ägande på alla områden i samhället.
– Strategin handlar om hur man kan bli stark inom content och utanför de klassiska medierna. Nu vill vi hitta fler allianser hos bolag som delar målgruppen kvinnor med oss, säger Lotta.
Aller Media