2020-09-16
Text: Manja Bååth
Foto: Kristofer Hedlund
Nominerad 2021
Årets Hederspris
Intresset för att jobba statligt har ökat bland studenter och young professionals. Lars Andrén och Ann Lindblad på Arbetsgivarverket tror att den främsta anledningen är möjligheten att få göra nytta för samhället.
Tillsammans med sina cirka 250 medlemmar har Arbetsgivarverket arbetat systematiskt med att öka intresset för staten som attraktiv arbetsgivare genom ”Jobba statligt” – ett arbetsgivarvarumärke för hela den statliga sektorn.
– Det råder i dag stor konkurrens om de mest kvalificerade medarbetarna. Därför behöver staten, precis som de privata aktörerna, vara med och konkurrera för att få de bästa förmågorna till oss, säger Lars Andrén, kommunikationschef på Arbetsgivarverket.
Ann Lindblad
Titel: Ansvarig för Employer Branding.
Utbildning: Poppius Journalistskola, examen 1998 och Stockholms universitet, Filosofie kandidat i Etnologi, examen 2000.
Vad är din personliga grundregel inom employer branding? ”Lär känna målgruppen ordentligt”.
Arbetsgivarverket är en arbetsgivarorganisation för statliga myndigheter och annan verksamhet med anknytning till staten. Ett av uppdragen är att profilera staten som en attraktiv arbetsgivare, och 2015 beslutades det att göra en större satsning på detta.
– Arbetet med ”Jobba statligt” fanns redan innan 2015 men det var först då som vi tillsammans med våra medlemmar bestämde oss för att utveckla det och gemensamt bygga ett arbetsgivarvarumärke, säger Ann Lindblad, ansvarig för employer branding på Arbetsgivarverket.
Lars Andrén
Titel: Kommunikationschef.
Utbildning: Journalisthögskolan, Stockholm, examen 1989.
Vad är din personliga grundregel inom employer branding? ”Var ärlig i din kommunikation och var uthållig”.
Gemensamt med medlemmarna togs ett arbetsgivarerbjudande fram som blev kärnan i hela kommunikationen. Erbjudandet består av kärnvärden som kännetecknar statliga myndigheter, som till exempel ett samhällsnyttigt uppdrag där du erbjuds meningsfulla och utvecklande arbetsuppgifter.
– Vi har märkt att intresset bland unga långsiktigt har ökat för samhällsnyttiga uppdrag, och just sådana arbetsuppgifter kan staten erbjuda, förklarar Lars.
Utöver ett samhällsnyttigt uppdrag och utvecklande uppgifter, är en god arbetsmiljö som styrs av transparens, kompetenta kollegor med olika erfarenheter och möjligheten att påverka arbetslivet utifrån sin egen livssituation, delar som ingår i arbetsgivarerbjudandet. För att sprida erbjudandet gjordes ett flertal satsningar och en noggrann målgruppsanalys.
– Kärnan i vårt arbete är webbplatsen ”Jobba statligt”. Här har vi samlat alla lediga statliga jobb i en sökmotor för att göra det enklare att söka. Vi arbetar också mycket med filmat material och intervjuer med medarbetare från olika myndigheter för att visa upp hur det är att jobba inom staten. Filmerna har vi delat i sociala medier och andra digitala kanaler. Vi har även medverkat vid olika arbetsmarknads- och studentmässor, där vi stått tillsammans med medlemmar och berättat hur det är att jobba på en myndighet, säger Ann.
Responsen på satsningen har varit positiv, både från medlemmar och från arbetssökande inom målgruppen.
– Vi har märkt att oberoende av på vilken nivå medlemmarna befinner sig i sin egen profilering, har intresset ökat för att bli del av det här gemensamma satsningen, vilket är jättekul, avslutar Lars.
Arbetsgivarverket