2021-07-05
Lästid ca 2 min
Vinnare Employer Branding Awards 2021
Årets Hederspris
Foto: Felicia Yllenius
Arbetsgivarverket är arbetsgivarorganisation för de statliga arbetsgivarna. Gemensamt för alla som jobbar inom statliga myndigheter är att de bidrar till samhällsnyttan och är en del av det demokratiska systemet.
Arbetsgivarverket är en medlemsorganisation för cirka 250 statliga myndigheter och andra arbetsgivare med anknytning till det statliga området. Lars Andrén är kommunikationschef och Ann Lindblad är ansvarig för employer branding. Ett viktigt kommunikationsuppdrag är att profilera staten som attraktiv arbetsgivare genom satsningen ”Jobba statligt” och synliggöra statens gemensamma kärnvärden.
– Det är komplext och väldigt roligt att jobba med våra olika målgrupper och förstå deras perspektiv och behov. Våra medlemmar är en viktig målgrupp i vårt arbete men också alla studenter och yrkesverksamma akademiker som söker utvecklingsmöjligheter och nya karriärvägar som vi knyter kontakt med på digitala mässor och seminarier, säger Ann.
Lars Andrén
Titel: Kommunikationschef.
Utbildning: Examen från Journalisthögskolan i Stockholm.
Lyssnar gärna på: ”Historiska dokumentärer och de som tar upp aktuella samhällsfrågor.”
Antingen/Eller
Distans
Kontor
Kaffe
Te
Spontan
Strukturerad
Förrätt
Efterrätt
I samarbete med medlemmarna har Arbetsgivarverket tagit fram sju kärnvärden som ett gemensamt arbetsgivarerbjudande för statliga verksamheter: samhällsnyttigt uppdrag, meningsfulla och utvecklande arbetsuppgifter, möjlighet att påverka sin arbetssituation, god arbetsmiljö, kompetenta kollegor och individanpassade villkor.
– I en statlig myndighet utför du de beslut som regeringen och riksdagen fattat. På så sätt blir du ytterst en del av det demokratiska systemet, säger Lars.
Ann Lindblad
Titel: Ansvarig kommunikatör inom arbetsgivarprofilering.
Utbildning: Fil. kand. i etnologi, Stockholms universitet och Södertörns högskola samt enstaka kurser inom statsvetenskap. Diplomerad journalistutbildning, Poppius. Projektledare, Berghs School of Communication.
Lyssnar gärna på: ”Musik – jag gillar allt från klassiskt till pop och rock.”
Antingen/Eller
Distans
Kontor
Kaffe
Te
Spontan
Strukturerad
Förrätt
Efterrätt
Årets hederspris inom employer branding gick till Arbetsgivarverket. Deras systematiska och uthålliga arbete startade i liten skala redan 2007. Åtta år senare lanserades arbetsgivarerbjudandet och sedan dess har de blivit mer utåtriktade.
– Vi är väldigt glada över att ha fått det här priset. Det viktigaste är att vara sann, uppriktig och ha en uthållig kommunikation. Det gäller att ha ett budskap som du känner att du bottnar i, säger Lars.
”Du blir ytterst en del av det demokratiska systemet.”
Det senaste året har Arbetsgivarverket jobbat fram en rapport som handlar om framtidens kompetensförsörjning inom staten. Genom att djupintervjua 24 myndighetspersoner inom hr har man tagit reda på myndigheternas kommande behov.
– Möjligheterna till arbete ser fortsatt väldigt bra ut i staten. Vi behöver många yrkesgrupper och de som sticker ut extra mycket är it/systemutvecklare, ingenjörer, ekonomer, jurister, samhällsvetare och naturvetare. Det kommer också att bli vanligare att titta på personliga egenskaper vid anställningar, som förmåga att se helhetsperspektiv, vara flexibel och anpassningsbar, säger Ann som är en av rapportförfattarna.
En annan slutsats är att myndigheternas uppdrag har förändrats i grunden genom digitaliseringen.
– Vi tror på en ökad efterfrågan på kombinationstjänster där it ingår som en kompletterande del till andra kompetenser. Det kan exempelvis vara en kvalificerad utredare med en examen i samhällsvetenskap som också har en påbyggnadskurs inom it, säger Ann.
Arbetsgivarverket