Nominerade 2022

Atlas Copco

Atlas Copco – här utvecklas idéer för en hållbar framtid

2021-11-18

Estimerad lästid ca 2 min

Linda och Josefin på Atlas Copco står bredvid varandra lutade mot ett ståbord. De ler och tittar in i kameran.

Nominerad 2022

Årets employer branding-företag

Foto: Felicia Yllenius

Atlas Copcos industriella idéer och intelligenta produkter hjälper företag att växa. De driver samhället framåt och bidrar i förlängningen till en hållbar framtid. I år är de nominerade till Årets employer branding-företag.

Industriteknik, energiteknik, vakuumteknik, kompressorteknik – teknik vi inte ser men som faktiskt kan påverka konsistensen på fredagschipsen … Atlas Copco utvecklar lösningar inom allt från livsmedelsproduktion till rymdresor – ett innovativt, globalt företag med en 150-årig industrihistoria.
– Ja, det är en stark innovationskultur. Vi utmanar oss själva och varandra. Inte bara våra produkter utan också våra arbetssätt. Det finns alltid en bättre väg och det är roligt att jobba i en sådan miljö, säger Josefin Atle, HR-chef.

Linda Ekwall

Titel: Corporate Communications Manager, Atlas Copco Holding Nordic.
Utbildning: Bachelor of Commerce major in Marketing, Bond University, Australia, examen 2004.

Josefin: "Se till att prestera över förväntan i nuvarande roll, då öppnas nya dörrar förr eller senare."

Josefin Atle

Titel: HR-chef inom Atlas Copco Industrial Technique.
Utbildning: Bachelor of Applied Science, Personnel Management and Organization, Stockholms universitet, examen 1995.

Hållbarhet en drivkraft

Inom Atlas Copco utvecklas innovationer för att hjälpa både sig själva och andra mot en hållbar framtid där den totala koldioxidpåverkan är i starkt fokus. Faktum är att en stor andel av världens bilar är producerade med hjälp av deras verktyg och ett starkt växande område är elbilar.
– För några veckor sedan lanserades nya mål för att minska koldioxidutsläpp från verksamheten och i värdekedjan. Målen ökar våra hållbarhetsambitioner rejält och är godkända av
Science Based Targets Initiative, berättar Linda Ekwall, kommunikationschef för Atlas Copco i Norden.

Stark innovationskultur

Atlas Copcos produkter blir mer och mer intelligenta med inbyggd mjukvara – och det betyder att de måste nå ut till nya yrkesgrupper, bland annat mjukvaruutvecklare. Så varför ska talanger söka sig till er?
–För kulturen! Den bygger på innovation och samarbete, och alla uppmuntras att föra fram sina bästa idéer för att utveckla våra produkter, vår verksamhet och vår affär. Vi har en tydligt decentraliserad struktur som ger alla möjligheten att testa nya idéer och utveckla sin kompetens tillsammans med andra innovativa, engagerade talanger. Jag tror att det är attraktivt för den unga generationen, säger Josefin.

Linda: "Lägg lite tid på att fundera kring hur en ideal arbetsgivare ser ut för dig och vilka attribut som känns viktiga för att just du ska trivas på en framtida arbetsplats."

Mångfald för bättre resultat

På frågan om de har någon hjärtefråga som de brinner lite extra för svarar båda: mångfald.
– Det finns i vårt globala DNA. Varje dag träffar jag människor med olika bakgrund. Men vi kämpar med att få in fler kvinnor. För vi får helt enkelt bättre resultat om vi har mångfald i våra
team, menar Josefin.

Att kvinnor är underrepresenterade är en utmaning för hela branschen. Därför har Atlas Copco ett mentorskapsprogram för studerande kvinnor vilket drivs av kvinnor i ledande befattning på företaget.
– Tekniksprånget är ett annat initiativ som vi arbetar med där vi ger unga chansen att testa ingenjörsyrket på riktigt, säger Linda.

Framgångsrikt employer branding-arbete

Atlas Copco har under de senaste åren haft ett allt större fokus på employer branding-frågor. Linda och Josefin har tagit en mängd initiativ för att få ut medarbetarnas egna berättelser. Bland annat har företaget en podd där medarbetare får berätta hur det är att jobba på Atlas Copco.
– Vi har också jobbat med olika kampanjer på LinkedIn och Facebook. Atlas Copco är världsledande och nu visar vi vilka människorna är bakom denna framgång, säger Linda.
– Jag upplever att det finns ett stort intresse och nyfikenhet kring bolaget. Många känner inte riktigt till oss och det vi gör, men nu ändrar vi på det – bland annat genom att bredda oss och att synas på fler universitet, avslutar Josefin.

Text: Eva Rydinger

Atlas Copco

Atlas Copco är en industrikoncern med världsledande ställning inom kompressorer, anläggnings- och gruvutrustning, industriverktyg och monteringssystem. Företaget grundades 1873, har huvudkontor i Stockholm och försäljning till fler än 180 länder.

Antal medarbetare: Över 40 000 medarbetare globalt, cirka 4 500 i Sverige.

Läs mer: www.atlascopco.se

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar:

Centigo
Det tillitsbaserade ledarskapet är motorn i Centigo
Läs mer
Josefine Stolt, Talent Acquisition Manager, WSP
WSP
Hos WSP möts olikheter för att framtidssäkra världen
Läs mer
Carl Dahlen, vd, Securitas.
Securitas Sverige AB
Securitas sätter ord på den inre styrkan
Läs mer
Fredrik står på en gräsmatta och har ett grönt träd bredvid sig. Han har händerna i fickan och tittar in i kameran.
Björkdalsgruvan
Medarbetarna är guld värda på Björkdalsgruvan
Läs mer