2020-11-20
Text: Tina Lindström Carlsson
Foto: Anna Lintzén
Nominerad 2021
Årets employer branding-person
Boliden arbetar långsiktigt med att garantera samhällets tillgångar till bas- och ädelmetaller. Det högteknologiska metallföretaget har en viktig roll i omställningen till ett fossilfritt samhälle.
Metallföretaget Boliden arbetar långsiktigt med att garantera samhällets tillgång på de bas- och ädelmetaller som krävs för en fossilfri framtid. Företaget är dessutom en av de främsta aktörerna i världen för återvinning av elektronik och bly från batterier. Martin Eman, manager employer branding, berättar om ett anrikt och innovativt bolag.
– Vi är en spännande mix. Boliden är ett stabilt företag som har producerat metaller i snart hundra år. Samtidigt är vi nytänkande, innovativa och strävar efter att driva den tekniska utvecklingen framåt inom vår bransch, säger han.
Martin Eman
Titel: Manager Employer Branding.
Utbildning: Human Resources Management, Umeå universitet, examen 2001.
Boktips: ”’Silvervägen’ av Stina Jackson.”
Martin är nominerad till Årets employer branding-person och han lyfter långsiktighet som en framgångsfaktor.
– Det gäller att vara ihärdig. Employer branding är inte bara viktigt strategiskt, det är dessutom roligt att arbeta med. Vi jobbar framåt tillsammans och har många duktiga ambassadörer. Vi ser nomineringen som ett kvitto på att vi gör ett bra arbete tillsammans, säger han och fortsätter:
– Det finns en del fördomar inom vår bransch om en tung industri, men vi börjar nå ut med att vi är en viktig del i samhällsomvandlingen med ett tydligt syfte. Det pågår en stor omställning til en fossilfri planet och våra metaller kommer att behövas för att ta oss dit.
Under det senaste året har Boliden fördjupat värderingsarbetet och arbetsgivarerbjudandet. Tre värdeord har valts ut – omsorg, mod och ansvar.
– Vi har under året jobbat med våra värderingar på ett mer övergripande plan, och det kommer vi att jobba vidare med internt. Vi har kopplat vision och syfte till budskap och vår roll i samhällsomvandlingen – att tillhandahålla metaller som är nödvändiga för att förbättra samhället för kommande generationer, säger Martin och fortsätter:
– Hälsa, miljö och säkerhet är på agendan i allt vi gör och vi satsar mycket på att vår personal ska trivas både på och utanför jobbet. Under 2020 har vi också samarbetat med Universum för att förbättra och slipa till vårt arbetsgivarerbjudande och vi är i slutfasen av det projektet.
Boliden som grundades 1924 utvinner främst koppar, zink, bly, nickel, platina, palladium, guld och silver. Basmetaller som koppar och zink behövs för att skapa förnybara energilösningar inom exempelvis vind och sol.
– Det går inte att bygga upp en fossilfri infrastruktur utan basmetallerna som vi producerar. Ett elektrifierat fordon innehåller exempelvis mycket mer koppar än en vanlig bensindriven bil, säger Martin och fortsätter:
– Vi jobbar mycket med att skapa förutsättningar för våra medarbetare att utvecklas med tekniken. Medarbetarna är delaktiga i digitaliseringsprocessen som pågår inom Boliden vilket innebär nya system och automation men även i nya processer och arbetssätt i våra verksamheter.
Boliden