2020-09-16
Text: Tina Lindström Carlsson
Foto: Julia Sjöberg
Nominerad 2021
Årets employer branding-manager
Borås Stad var tidigt ute med att se vikten av ett gediget employer branding-arbete. Grunden är sedan länge på plats och nu läggs det extra mycket krut på att presentera olika yrken och karriärvägar via den egna hemsidan.
Med sina drygt 113 000 invånare är Borås Stad Sveriges trettonde största kommun. Som HR-strateg har Magnus Andrén bland annat till uppgift att locka nya medarbetare och förtydliga karriärvägarna för olika yrken inom kommunen.
– Vi har ett eget chefsförsörjningsprogram och får höga betyg på vår ledarskapskultur i olika undersökningar. Vi kan erbjuda en trygg anställning och ett inspirerande och bra ledarskap. Det är viktiga delar för studenter och det behöver vi bli bättre på att lyfta fram, säger han.
Magnus Andrén
Titel: HR-strateg.
Utbildning: Personal och arbetsliv, Linnéuniversitetet Växjö, examen 2003.
Utflyktstips i Borås: ”Rya Åsar som ligger ganska centralt är ett naturreservat med skog och jättefina vandringsstigar. Det är lättillgängligt och ger en vildmarkskänsla. Vintertid har vi fina skidspår.”
Borås Stads arbete med varumärke och arbetsgivarvarumärke vilar på en stabil grund. Magnus är nominerad till Årets employer branding-manager och han lovordar det arbete som tidigare kollegor lagt ner.
– Redan 2008 började man med Per Olsson i spetsen att marknadsföra Borås Stad och lyfta fram olika yrken. Vi var tidiga med att plocka fram ambassadörer och jobba med marknadsföring och arbetsgivarvarumärket. Jag började jobba med frågorna 2017 och tillsammans med mina kollegor fortsätter jag att bygga på konceptet som har utvecklats genom åren. Det finns en kultur och ett engagemang i organisa- tionen och en förståelse om betydelsen av vårt arbete hos våra politiker, säger han.
Just nu strukturerar Magnus och hans kollegor om hemsidan med fokus på jobb- och karriär- sidorna. Målet är att presentera ett 50-tal yrkesroller genom filmer eller intervjuer där medarbetare och chefer berättar om sin vardag.
– Det har varit mycket fokus på sociala medier och där finns vi. Men den egna hemsidan och karriärdelen har minst lika stor, om inte större betydelse för de som söker jobb. Dagens studenter vill veta vad som gäller och hur det fungerar hos arbetsgivaren. Vi hoppas kunna lansera och publicera vårt arbete i november och sen kommer vi att fortsätta bygga vidare på det. Vi har också ändrat hur vi skriver våra platsannonser. Nu har vi nya rubriker och en genomtänkt ton och det har vi ått positiv respons på, säger Magnus.
Antal barn i förskolan och skolan ökar och det gör även antalet äldre över 80 år som kan behöva omsorg. Samtidigt står Borås Stad inför många pensionsavgångar.
– Andelen människor i den arbetsföra åldern ökar inte tillräckligt och väldigt många behöver rekryteras in i välfärdsyrken för att trygga kompetensbehovet. Utmaningarna är stora och vårt arbete är en del av det, kompetensförsörjning och employer branding hänger ihop. Under coronapandemin pratas det om rekordstora varsel och arbetslöshet och det innebär att skatteunderlaget minskar men det kan samtidigt innebära en möjlighet att rekrytera fler medarbetare till den offentliga världen. Därefter måste vi fortsätta fokusera på att vara en attraktiv arbetsgivare så att de vill fortsätta arbeta i offentlig sektor, avslutar Magnus.
Borås stad